Vaste vrachtwagensluis in dorpskern Sint-Eloois-Vijve

Jan Devos, Nadine Verplancke en gemeenteraadslid Maxim Laporte in de dorpskern van Sint-Eloois-Vijve waar alle zwaar vrachtwagenkeer boven de 5,5 ton eruit moet. © DJW
Redactie KW

Het stadsbestuur besliste om in de zone tussen de Biebuyck-, Posterij-, Koekoek-en Schoendalestraat een permanente vrachtwagensluis te installeren die het zwaar doorgaand vrachtwagenverkeer van meer dan 5,5 ton moet weren uit de dorpskern.

Gemeenteraadslid van Open VLD Maxim Laporte vindt het niets te vroeg. En winkeliers Jan Devos (slagerij) & Nadine Verplancke (retouches) hopen dat het systeem de al jarenlange problematiek uit de wereld helpt.

Vrachtwagenchauffeurs die niet ter plekke moeten laden of lossen zijn verplicht de parallelle gewestweg N382 te nemen van Waregem over Sint-Eloois-Vijve naar Wielsbeke, Oostrozebeke en Ingelmunster. De voorbije jaren waren ook gemeenteraadsleden Henri Destoop & Charka Dewaele (allebei CD&V) vragende partij.

Maxim Laporte: “Uiteraard heel tevreden met de beslissing. Daarom stelde ik in november nog eens de vraag tijdens de gemeenteraad. Vorig jaar liet de stad een mobiele sluis installeren om na te gaan hoeveel tientonners toch door de dorpskern raasden. Dat bleek nogal veel. Ze werden ook allemaal beboet en dat werkte ontradend.”

Proefopstelling

“Maar na het opdoeken van het mobiele systeem en in afwachting van een permanente sluis nam het zware vrachtwagenverkeer weer toe. De chauffeurs veegden hun voeten aan de tonnagebeperking. Wat voor onveilige situaties zorgde. Tot groot ongenoegen van de bewoners.”

Jan Devos en Nadine Verplancke bevestigen dat vele chauffeurs nauwelijks of geen rekening houden met de tonnagebeperking.

“Integendeel zelfs. Tijdens de proefopstelling met de mobiele sluis stelden wij dikwijls vast dat de chauffeurs doodgewoon enige tijd in de straat bleven wachten tot ze toch hun weg konden vervolgen zonder een boete te krijgen. Ieder van hen weet dat het niet mag. Maar daar kijken zij niet naar om. Met een vaste sluis hopen wij in elk geval dat het verbetert. Belangrijk is dat er boetes aan verbonden zijn, indien zij de tonnagebeperking aan hun laars lappen.”

De vrachtwagensluis werkt met camera’s en nummerplaatherkenning. Als er een voertuig aan het begin van de Posterijstraat de sluis passeert en die hoog genoeg is voor een vrachtwagen, wordt er een foto genomen. Aan de tweede paal op het einde van het te controleren traject wordt opnieuw een foto genomen. Op basis daarvan berekent het systeem de tijd tussen beide foto’s. Te vlug betekent dat de vrachtwagen ter plekke niet moest laden of lossen. Dat is goed voor een boete.

Jan Devos & Nadine Verplancke: “Allemaal goed en wel maar tijdens de proefopstelling zagen wij toch chauffeurs die tussen beide palen eventjes bleven wachten tot er genoeg tijd was verstreken en dan hun weg vervolgden.”

Aan de zaak van Nadine waren er zelfs chauffeurs die de oprit opreden om terug te keren vanwaar ze kwamen. “Daardoor is mijn oprit kapot gereden. En ook: het was helemaal niet veilig. Niet voor ons, niet voor de klanten. Hopelijk is dat nu verleden tijd.” (DJW)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier