Het concept van elektrische deelsteps is al enkele maanden bekend in steden zoals Brussel en Antwerpen en het aantal gebruikers blijft stijgen. De steps zijn een ideaal vervoersmiddel om korte afstanden af te leggen. Oostende kondigde eerder al aan om mee te stappen in het verhaal van de deelsteps. Ook De Haan stapt al in op het systeem. Hier gaat het weliswaar om een proefproject met 10...

Het concept van elektrische deelsteps is al enkele maanden bekend in steden zoals Brussel en Antwerpen en het aantal gebruikers blijft stijgen. De steps zijn een ideaal vervoersmiddel om korte afstanden af te leggen. Oostende kondigde eerder al aan om mee te stappen in het verhaal van de deelsteps. Ook De Haan stapt al in op het systeem. Hier gaat het weliswaar om een proefproject met 100 elektrische steps die verspreid zullen staan over 32 locaties in groot De Haan. De Haan is één van de eerste kleine gemeenten die deelsteps uittest. "Een duurzaam mobiliteitsbeleid staat bij ons hoog op de agenda. We hebben besloten om dit pilootproject op te starten omdat we geloven dat deelmobiliteit een belangrijke oplossing kan zijn voor verschillende mobiliteitsissues zoals de parkeerproblematiek. Met de elektrische steps hopen we De Haan ook vlotter bereikbaarder te maken voor inwoners en toeristen. Daarenboven zijn ze een rage en geven ze onze gemeente een hip imago. We hebben dit project ook op voorhand met fietsenhandelaars afgetoetst", zegt schepen Marleen De Soete. Het project loopt tot 30 juni en zal dan geëvolueerd worden."Wij kunnen met onze deelsteps een rol spelen in het aanpakken van belangrijke mobiliteitsuitdagingen zoals verkeerscongestie en luchtvervuiling", zegt Kurt Van Landeghem, algemeen directeur van Flash Benelux. Voor de implementatie van de steps houdt Flash rekening met de lokale omstandigheden en behoeften. Door deze continu te monitoren met behulp van een innovatieve dataopvolging, kunnen de plaatsen en aantallen van de deelsteps indien nodig steeds opnieuw worden aangepast om op een veilige en verantwoorde manier te worden ingezet. Zo is de snelheid op de zeedijk beperkt tot stapvoets verkeer en ook in Park Potinière kan je niet snel rijden. Hier mag je niet fietsen, de verantwoordelijkheid ligt daarvoor bij de gebruiker, maar als ze het toch doen willen we dat veiligheid gegarandeerd is." (LB/foto LB)