Met het oog op een optimale waterbeheersing wordt in de Moorseelsesteenweg vanaf de Koestraat tot aan de Oude Zilverbergstraat een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd.
...

Met het oog op een optimale waterbeheersing wordt in de Moorseelsesteenweg vanaf de Koestraat tot aan de Oude Zilverbergstraat een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd. Meteen wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om de inrichting van de Moorseelsesteenweg te optimaliseren in het kader van verkeersveiligheid voor de fietser. Deze ingrijpende werken zullen voor hinder zorgen, niet alleen voor de inwoners en omwonenden van de Moorseelsesteenweg maar ook voor de chauffeurs die langs die straat naar pakweg Rollegem-Kapelle rijden. Dat beseft ook schepen Griet Coppé. "Dergelijke werken zorgen altijd voor hinder, dat valt niet uit te sluiten. Maar we zullen wel proberen om de hinder zo veel mogelijk te beperken.""Van de N36 tot aan Den Hukker plannen we vanaf februari grote rioleringswerken. Er wordt een nieuwe, gescheiden riolering aangelegd voor afvalwater en regenwater. Meteen wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook nutswerken te laten uitvoeren. Vlaanderen telt ongeveer 64.000 km openbare weg en daarlangs liggen ongeveer 500.000 km aan kabels en leidingen. Dat is ongeveer acht meter kabels en leidingen per meter weg die onder de grond steken."" In functie van de aanleg van de rioleringen en de wegenwerkingen worden de kabels van water, elektriciteit, telecom en gas vernieuwd en verplaatst. Dat is natuurlijk een grote uitdaging om deze werken op elkaar te laten aansluiten. De start is dus voorzien in februari en het is de bedoeling om tegen het einde van 2019 een volledige nieuwe en veiliger rijbaan te hebben terwijl ook alle ondergrondse nutsvoorzieningen en rioleringen gemoderniseerd zijn."" Op het vlak van wegenwerken staat er ook heel wat te gebeuren. Er komt niet alleen een volledig nieuwe rijweg van de Koestraat tot de Dadizeleleenstraat, er komt ook een verbreding van de rijweg tot 5,80 meter van de Oude Zilverbergstraat tot het huisnummer 55."" We verplaatsen vanaf de Oude Maria's Lindestraat tot aan het bedrijf Dewulf ook een gracht. In de commissie werd gevraagd om, waar mogelijk, een gracht te plaatsen tussen de rijweg en het fietspad en daar is dat mogelijk. Bovendien wordt een dubbelrichtingsfietspad in rode asfalt aangelegd langs de kant van Den Hukker. Het zal zeker een veiliger situatie zijn en het fietspad zal voldoende breed zijn om kruisend fietsverkeer toe te laten. Maar toch zullen we in de volgende legislatuur ons uiterste best doen om ook aan de andere kant van de baan een fietspad aan te leggen. Nu kan dit nog niet omdat we nog niet voldoende gronden in bezit hebben om dat te doen.""Waar mogelijk voorzien we langs de nieuwe rijweg ook groenzones en parkeerstroken. Er komt eveneens een houten vangrail, met metalen elementen binnenin, tussen de rijweg en het fietspad om ook hier de fietsers extra bescherming te bieden.""We zullen in drie fasen werken: van de Koestraat tot de Steenovenstraat, van de Steenovenstraat tot de inrit van Dewulf en van Dewulf tot de Oude Zilverbergstraat. Automobilisten zullen tijdens de werken niet van Roeselare naar Rollegem-Kapelle kunnen rijden via de Moorseelsesteenweg. Wie uit de richting Rollegem- Kapelle komt, kan wel naar Roeselare rijden tijdens de nutswerken maar wanneer de rioleringswerken beginnen, wordt de volledige rijbaan afgesloten. Men moet dan de omleiding via de Meensesteenweg en de Ieperseweg volgen. Plaatselijk verkeer kan eventueel via de Koestraat rijden maar dit wordt niet aangemoedigd voor doorgaand verkeer. Het containerpark zal altijd bereikbaar zijn maar uiteraard wel via omleidingen. Het komt er echt op aan om de wegwijzers te volgen en te respecteren."