Van nieuwe sluis tot fietsbruggen: deze knelpunten op de weg pakt Vlaanderen in 2021 aan

©Olaf Verhaeghe
©Olaf Verhaeghe
Olaf Verhaeghe

Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) heeft grote plannen voor 2021. Ook in West-Vlaanderen staat de aanpak van enkele belangrijke mobiliteitsvraagstukken op de agenda, van verwervingen van gronden voor de Zeebrugse sluistoegang over de werken aan de verkeerswisselaar R8-A19 tot elektrische bussen voor centrum-Brugge. In dit overzicht vind je alle geplande investeringen voor volgend jaar terug.

Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) kondigt vrijdag haar investeringsplan voor 2021 aan. Daarin is uiteraard veel aandacht voor het Antwerpse Oosterweelproject en de aanpak van de Ring rond Brussel, maar ook West-Vlaanderen krijgt heel wat middelen toegewezen.

“Investeren in infrastructuur betekent immers een boost voor de sector”, oppert de minister. “Dat is noodzakelijk om onze economie, welvaart en het welzijn van de Vlamingen op de goede weg te houdden. In 2021 investeren we dan ook fors in fietsinsfrastructuur, verkeersveiligheid en duurzame mobiliteit. Daarnaast is er ook een stevige impuls voor de wegen- en waterbouwsector.”

41 miljoen voor sluis Zeebrugge

Het grootste bedrag wordt uitgetrokken voor de verwervingen van gronden voor de nieuwe sluis in Zeebrugge. De Vlaamse overheid voorziet in 2021 41 miljoen euro. Die investering acht men nodig om de economische toekomst van de haven Zeebrugge te verzekeren. Bovendien zal het sluisproject ook de mobiliteit en de leefbaarheid van de gemeente verbeteren, is minister Peeters overtuigd.

Daarnaast springen ook de investeringen voor de verbinding Ieper-Veurne en de ombouw van de N49 tot een autosnelweg in het oog. Vorige week raakte al bekend dat de werken in de eerste zone in Veurne al in 2021 worden uitgevoerd. Daarvoor heeft de regering 17 miljoen euro vrijgemaakt.

Voor het N49-project staan er onteigeningen en de uitvoering van het deelproject Maldegem op de palnning. Die N49 wordt van aan de Damweg in Damme tot aan de bestaande Leestjesbruggen omgebouwd tot een volwaardige snelweg. Die werken kosten zo’n 14,4 miljoen euro.

Fietsinfrastructuur: bijna 42 miljoen

Verder wordt volgend jaar bijna 42 miljoen euro vrijgemaakt voor fietsprojecten in West-Vlaanderen. “Veilige en voldoende brede fietsinfrastructuur is bijzonder belangrijk om de fietsreflex te creëren”, aldus minister Peeters.

Naast extra middelen voor het fietsfonds en schoolroutes staan ook vier concrete infrastructuurwerken op de planning. Het gaat om fietspaden tussen Wingene en Beernem (1,25 miljoen euro), de bouw van een fietsbrug tussen Wielsbeke en Waregem over de Leie (2,9 miljoen euro), het bouwen van een fietsbrug over de Leie in Menen (1,9 miljoen euro) en het heraanleggen van de jaagpaden langs de Pieter Deswartelaan in Nieuwpoort (1,4 miljoen euro).

Structureel onderhoud

Ook het structureel onderhoud en vernieuwing van andere weginfrastructuur is uiteraard belangrijk. Zo is er 3 miljoen voor de aanpak van het stuk N50 tussen Kuurne en Harelbeke en 2,2 miljoen euro voor de Astridlaan in Brugge.

In Brugge wordt verder 14 miljoen geïnvesteerd in het aanbrengen van geluidswerende schermen langs de N31-Expresweg. In de omgeving van de regionale luchthaven van Oostende staan infrastructurele werken gepland voor een som van ruim 18 miljoen euro.

Drie bruggen in Kortrijk – Leiebrug (250.000 euro) en de voetgangersbruggen over de sluizen 9 en 11 boven het kanaal (samen 540.000 euro) zullen ook worden vernieuwd. De werken aan de Veurnebrug zullen zo’n 300.000 euro kosten. Voor de Lysbrug in Ingelmunster ligt er 200.000 euro klaar, terwijl de renovatie van de Bombardierbrug in Brugge op 150.000 euro wordt geraamd. De uitvoering van een tijdelijke kruispoortbrug kost 105.000 euro, het afwerken van de aanrijdbeveiliging van de Zwaantjesbrug in Wielsbeke 135.000 euro.

Investeringen in verkeersveiligheid

Dat ook verkeersveiligheid een prioriteit is, hoeft weinig betoog. Minister Peeters ziet daar naast investeren in onderwijs, sensibilisering en handhaving ook een belangrijke rol voor een verkeersveilige omgeving. Daarom wordt in 2021 geïnvesteerd in het wegwerken van gevaarlijke punten.

Heel concreet gaat het om de aanleg van de verkeerswisselaar op de R8 rond Kortrijk met de A19 richting Ieper, goed voor een kostprijs van 20,6 miljoen euro . Een studie aar de verkeerswisselaar E17-E403 in Aalbeke van zo’n 450.000 euro moet duidelijkheid bieden over hoe dat punt verbeterd kan worden op vlak van doorstroming en veiligheid.

Verder komt er ook digitale signalisatie op de E17 ter hoogte van Kortrijk (2,4 miljoen euro), wordt het kruispunt van de Kezelberg met de Ieperstraat op de grens van Moorsele met Dadizele aangepakt (1 miljoen euro) en is 1 miljoen euro voor het kruispunt van de N36 Ringlaan met de Kortrijkse Heerweg in Deerlijk.

De Lijn: elektrische bussen in Brugge

Specifiek voor De Lijn in West-Vlaanderen maakt minister Peeters 5,2 miljoen euro vrij voor tramspoorvernieuwingen in de kustgemeenten. Ook worden in Brugge drie elektrische bussen hersteld, goed voor een bedrag van 400.000 euro. De perronhaltes in stationsomgevingen van Brugge, Oostende en Veurne krijgen tot slot worden tot slot onder handen genomen. Die investering is goed voor 6,7 miljoen euro.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier