Van de 41 beloofde trajectcontroles in West-Vlaanderen werken er nu… 3

Redactie KW

West-Vlaanderen telt heel binnenkort 41 trajectcontroles. In theorie, toch. Er staan er al heel wat klaar, maar wanneer worden álle installaties geplaatst? Niemand weet het. Wanneer worden ze aangesloten op het politiesysteem? Onduidelijk. Of de boetes daarna effectief uitgeschreven worden? Koffiedik kijken. Het systeem wordt momenteel geteisterd door technische problemen en zelfs lokale boycotten. Resultaat? Slechts drie trajectcontroles in heel onze provincie werken.

Aan de camera’s en palen die je overal ziet opduiken, zou je denken dat de trajectcontroles hoogtij vieren in West-Vlaanderen. Maar niets is minder waar. Van alle aangekondigde camera’s zijn er op dit moment maar drie actief: een in Aartrijke en twee in Waregem. Toevallig of niet, de gemeenten die destijds zelf investeerden in trajectcontroles. Kostprijs van zo’n systeem: ongeveer 140.000 euro. Van de 32 aangekondigde trajectsystemen door Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) werkt er momenteel geen enkele. De trajectcontroles langs de Kortrijkstraat (N8) in Wevelgem en langs de Maalse Steenweg (N9) in Brugge staan nochtans openbaar gemarkeerd als operationeel, maar blijken bij een rondvraag bij de politie niet aangesloten te zijn. “Langs politionele zijde zijn alle formaliteiten om de gegevensoverdracht te verzorgen afgerond”, klinkt het. “Het gewestelijk verwerkingscentrum (GVC) wacht echter nog op de homologatie van het Centraal Beheer Systeem (CBS). Dat zal nog twee à drie weken duren. Dan pas kunnen de beelden van de kandidaat-overtreders worden doorgestuurd.” Ook de derde trajectcontrole die officieel zou moeten werken, langs de Oostendesteenweg (N33) in Ichtegem, is al maanden defect, nadat een van de palen bij een verkeersongeval omvergemaaid werd.

Geen elektriciteit

Het is niet het enige probleem waarmee de trajectcontroles in West-Vlaanderen te kampen hebben. De systemen die volledig klaar staan, kunnen op dit moment niet aangesloten worden wegens een technisch mankement. “Kort en bondig komt het erop neer dat de federale politie over onvoldoende zogenaamde connectoren beschikt”, legt minister Ben Weyts uit. “Dat is niet iets fysieks. Het gaat over licenties die nodig zijn om de data te kunnen verwerken. Per gehomologeerde snelheidscamera, roodlichtcamera of trajectcontroletraject is zo’n licentie nodig om de data te kunnen verwerken tot een proces-verbaal. Alle beschikbare connectoren zijn momenteel in gebruik.”

Alleen al het plaatsen van de palen heeft een ontradend effect. – Veva Daniëls, Agentschap Wegen en Verkeer

Wanneer dat euvel opgelost zal worden, is nog onduidelijk. Veva Daniëls, woordvoerder van het Agentschap Wegen en Verkeer dat zorgt voor het materiaal, de plaatsing en de installatie: “Het afsluiten van de contracten duurt allemaal wat langer dan verwacht. Achter de schermen zijn we met man en macht bezig om dat zo snel mogelijk in orde te krijgen. We hopen tegen de zomer klaar te zijn.” (Lees verder onder de video)

https://www.youtube.com/watch?v=9nwoerExRwc

De trajectcontrole langs de Wingensesteenweg (N327) tussen Tielt en Wingene kampt dan weer met nog een ander probleem. “Het was eerst wachten op de ijking, maar er is blijkbaar een stroomprobleem op een van de twee sites. Er is geen elektrische aansluiting voorhanden”, aldus commissaris Filip Feraux van de Politiezone Tielt. “Wij wachten vol ongeduld, want dat is een zaak tussen AWV en Eandis. Ik heb er geen zicht op wanneer dat stroomprobleem opgelost zal geraken. In principe had alles in april vorig jaar al geregeld moeten zijn. Wij kunnen alleszins nog geen overtredingen vaststellen.”

Dictaten

Sommige lokale politiezones en burgemeesters weigeren gewoon om boetes uit te schrijven. Ook in Middelkerke zal de politie niet meewerken, tenminste als het van burgemeester Jean-Marie Dedecker afhangt. “Ik ben nog altijd hoofd van de politie! Voor mij zijn verkeersregels afhankelijk van tijd, plaats en omstandigheden. ‘s Nachts iemand flitsen die meer dan 50 km per uur rijdt, vind ik zelfs debiel. Je zet ook geen rood licht in de woestijn. Als ik kan, laat ik de camera’s in zee gooien.” In Diksmuide willen burgemeester Lies Laridon (CD&V) en politiezone Polder niet meewerken omdat ze geen inspraak kregen.

Als ik kan, laat ik de camera’s in zee gooien. – Jean-Marie Dedecker, burgemeester Middelkerke

“Er was géén overleg met ons over onze wensen, het nut of de impact van de trajectcontroles”, zeggen ze. “Noch over de wenselijkheid, de neveneffecten of de steun van lokale politie voor de verwerking. AWV werkt met dictaten. Mochten ze ter plaatse gekomen zijn, zouden ze gezien hebben dat er amper mensen wonen waar ze nu trajectcontroles hebben gepland. De noodzaak ligt elders.” Daarom zal de politiezone Polder geen boetes uitschrijven. “Dat er overal een automatische verwerking zou zijn, zoals de minister van Mobiliteit verkondigt, klopt niet”, klinkt het nog. “Omdat we tot eind dit jaar moeten wachten op nieuwe software, moet bij ons alles manueel verwerkt worden. Bovendien: de pv’s die niet betaald worden, komen sowieso naar de lokale zones.”

Een gebrek aan communicatie mochten ook de gemeenten langs de A19 ondervinden. Daar plaatst de federale politie ANPR-camera’s, die ook als trajectcontrole gebruikt kunnen worden. Noch de lokale overheden, noch de lokale politie werden hierover geïnformeerd. Ook daar is de trajectcontrole nog niet actief. “Er wordt gewerkt aan een arrondissementeel protocol voor de installaties van de federale politie, dat per provincie het voorziene overleg tussen de betrokkenen regelt”, klinkt het bij de federale politie. “In ieder geval zullen de betrokken partijen geconsulteerd worden en betrokken worden voor een trajectcontrole wordt ingesteld.”

De trajectcontroles in West-Vlaanderen kennen dus een zeer moeilijke start, maar uiteindelijk mag dat geen rol spelen, zegt Veva Daniëls, woordvoerder van het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). “Trajectcontrole of niet: de bestuurders zouden zich sowieso overal aan de snelheidsbeperkingen moeten houden. En we merken dat alleen al het plaatsen van de palen ook al een ontradend effect heeft.”

ANPR-camera’s nemen wel gestaag toe

De ene camera is de andere niet. De trajectcontroles mogen dan voorlopig te kampen hebben met kinderziektes, het aantal ANPR-camera’s neemt gestaag toe. Het voorbije jaar steeg de hoeveelheid slimme camera’s met liefst 40 procent: van 162 naar 226. Het gaat om 189 vaste camera’s en 37 mobiele camera’s, veelal aangekocht door de politiezones. “En er komen er op korte termijn nog 57 bij”, weet provinciegouverneur Carl Decaluwé. In heel België zullen er dan 2.500 slimme camera’s hangen. In 2012 werden de camera’s die nummerplaten kunnen herkennen gelanceerd in de strijd tegen grenscriminaliteit die het zuiden van de provincie teistert. Al snel kwam er een tiental slimme camera’s die aan elkaar konden gelinkt worden via een provinciale server. Het systeem kende snel navolging in heel België. (ON)

Check op deze handige interactieve kaart de verschillende trajectcontroles in West-Vlaanderen.

(ON/HH/TOGH/SVK/DB/OV)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.