Marco Wittmann, een naam die bij heel wat mensen niet meteen een belletje zal laten rinkelen. Toch volstaat het binnen de wereld van het autoracen om zijn naam uit te spreken om heel wat aandacht naar je toe te trekken. De Duitser slaagde er de afgelopen jaren in een aanzienlijk palmares bijeen te rijden. "In de afgelopen jaren reed hij in het officiële team van BMW in de DTM-klasse, een beetje de Formule 1 van de touringwagens", zegt sales manager Gregory Mezieres, die de historiek van de wagen als geen ander kent. "Voor wie van autoracen geen kaas heeft gegeten: in de DTM-klasse scheuren stevige berlines over het asfalt in de hoop als eerste over de finishlijn te komen. Het verschil met Formule 1 is dat de basis van de wagens o...

Marco Wittmann, een naam die bij heel wat mensen niet meteen een belletje zal laten rinkelen. Toch volstaat het binnen de wereld van het autoracen om zijn naam uit te spreken om heel wat aandacht naar je toe te trekken. De Duitser slaagde er de afgelopen jaren in een aanzienlijk palmares bijeen te rijden. "In de afgelopen jaren reed hij in het officiële team van BMW in de DTM-klasse, een beetje de Formule 1 van de touringwagens", zegt sales manager Gregory Mezieres, die de historiek van de wagen als geen ander kent. "Voor wie van autoracen geen kaas heeft gegeten: in de DTM-klasse scheuren stevige berlines over het asfalt in de hoop als eerste over de finishlijn te komen. Het verschil met Formule 1 is dat de basis van de wagens ook terug te vinden zijn bij de standaard cardealers. Natuurlijk is het voor heel wat constructeurs dan ook belangrijk om hieraan deel te nemen. Ze kunnen aan zowel klanten als concurrenten tonen wat ze in huis hebben. Klanten kunnen dan gewoon de showroom binnenstappen en een wagen kopen die lijkt op degene die ze in de competitie voorbij zien razen." In de marge van dit kampioenschap worden de piloten ook stevig in de watten gelegd en dat brengt ons meteen bij de groene wagen in de showroom. "Wie voor een officieel team rijdt en ook nog eens schitterende prestaties weet neer te zetten, mag op heel wat gulheid van de constructeurs rekenen", gaat Gregory verder. "Voor Marco Wittmann was dat niet anders. Hij mocht gaan winkelen bij BMW, waar ze een unieke wagen hebben geassembleerd. De chauffeur zat aan tafel met de ingenieurs van het Duitse merk en tot in de kleinste details mocht hij helemaal los gaan. Het resultaat liet dan ook niet lang op zich wachten en staat nu hier in onze showroom." Een bom op wielen, met specificaties waarvan zelfs de meest fervente liefhebber gaat watertanden. "Als basis begon Marco met een BMW M4, een kleine raket die sowieso al meer dan 400 PK onder de motorkap heeft." De passie neemt de bovenhand wanneer Gregory alle details, zowel klein als groot, toont. "Natuurlijk kon een professionele racer als Marco niet met een alledaagse auto gezien worden. Van voor naar achter werd alles aangepast naar zijn wensen. Zelfs het dak is geen standaard versie meer, maar aangepast om toch maar een pièce unique te hebben. Als kers op de taart signeerde hij ook het motorblok. BMW realiseerde zijn droomvoertuig en het bleef bij dit ene exemplaar."Een unicum, een voertuig dat exclusiever is dan de exemplaren waarmee de allerrijksten op aarde zich mee verplaatsen en toch staat het in Kortrijk. "Dat is waar onze expertise en vooral ons netwerk een rol in speelt", klinkt het. "Uiteindelijk kwam het voertuig terug bij BMW, die het dan via hun concessies te koop aanbood. Monserez, die hier wat verder zit, zag dit intern voorbij komen en moest meteen aan ons denken. De deal was dan ook in geen tijd geklonken. Een wagen, waarvan er slechts één exemplaar bestaat? Die moesten we hebben!"Uniek, snel en vooral prijzig. Het brengt ons meteen naar de vraag die iedereen zich stelt: wie koopt zoiets? "Laat ons duidelijk zijn dat dit, hoewel razendsnel, nog steeds een straatwaardige auto is. Je kan hiermee perfect boodschappen doen of op familiebezoek gaan. Natuurlijk is dit geen auto voor iedereen en is het een collectors item. Wie dit in huis haalt, heeft niet de bedoeling om hiermee over de E17 te racen. Wij gaan hiermee vooral naar autoshows zoals bijvoorbeeld in Knokke. Tussen de Ferrari's en Lamborghini's steelt onze BMW gegarandeerd de show en je merkt ook dat het heel wat autoverzamelaars prikkelt. Ze beseffen dat ze geen zo'n tweede exemplaar op een of andere zoekertjessite tegen het lijf zullen lopen."