De eerste zelfvarende duwbak, of Watertruck+, heeft niet eens een stuurhut en zelfs geen schipper nodig. De eerste weken zal weliswaar nog een schipper aan boord zijn, wat het mogelijk maakt om in te grijpen wanneer nodig en ervaring op te doen. Pas wanneer er uitvoerig getest is, zal de schipper het schip volledig vanop afstand besturen. Daarvoor ruilt hij zijn plaats aan boord in voor een centraal controlecentrum...

De eerste zelfvarende duwbak, of Watertruck+, heeft niet eens een stuurhut en zelfs geen schipper nodig. De eerste weken zal weliswaar nog een schipper aan boord zijn, wat het mogelijk maakt om in te grijpen wanneer nodig en ervaring op te doen. Pas wanneer er uitvoerig getest is, zal de schipper het schip volledig vanop afstand besturen. Daarvoor ruilt hij zijn plaats aan boord in voor een centraal controlecentrum aan de wal."In de eerste fase wordt de technologie getest met bemanning aan boord. Zo kan de schipper steeds de controle over het vaartuig overnemen. Na voldoende testen zal het schip onbemande testvaarten doen. Dit houdt in dat een schipper/operator in het controlecentrum de duwbak manueel zal besturen waarbij hij zowel bestaande navigatiehulpmiddelen als nieuwe technologie ter beschikking heeft om een veilige vaart te garanderen", zegt Patrick Degryse, voorzitter raad van bestuur van Group De Cloedt.Het schip zal te volgen zijn via het Automatische Identificatie Systeem en automatisch een maximale snelheid van 6 kilometer per uur aanhouden. De technologie waarmee het vaartuig wordt aangestuurd, werd ontwikkeld en geïntegreerd door Seafar. "In het Shore Control Center van Seafar in Antwerpen geven camera's de schipper/waloperator een 360°-zicht. Zogeheten LIDAR-technologie scant de omgeving rond het schip, zodat de waloperator alles rondom zijn vaartuig nauwkeuriger dan ooit kan inschatten. Op strategische plaatsen hangen luidsprekers en micro's waardoor de bestuurder geluiden of boodschappen van de binnenvaartbegeleiders hoort en erop kan reageren.De veiligheid bij deze testvaarten waarborgen is een prioriteit en daartoe werden de nodige voorzieningen getroffen", zegt Louis-Robert Cool, CEO van Seafar. "Hiermee willen we een antwoord bieden op het tekort aan bemanning in de binnenvaartsector en de operationele efficiëntie verbeteren. Het Shore Control Center maakt het mogelijk om met één waloperator verschillende vaartuigen aan te sturen." Op dit moment zijn er in ons land 870 schippers aan de slag, maar dat aantal loopt gestaag terug.(TVA)