Tweede fase mobiliteitsplan start met testperiode eenrichtingsverkeer: “Mee helpen tellen”

Het al dan niet afsluiten van de Eikenlaan aan de Expresweg (N382) door het Agentschap Wegen en Verkeer: dat is wat op tafel ligt van het stadsbestuur. Om de mogelijke toename van verkeersdrukte in de omgeving van de Eikenlaan in de wijk Bilkhage in te schatten, voeren Waregem en AWV enkele tijdelijke maatregelen in. Nadien volgt een evaluatie.

© gf

Het eenrichtingsverkeer op proef in de Roger Vansteenbruggestraat, Lindestraat en Baanstknokstraat is een van de maatregelen. Daarbij blijven de twee richtingen in de Eikenlaan behouden. En ook in de Groene Wandeling zal er vanaf de Hugo Verrieststraat tot de Roterijstraat tijdelijk slechts in één enkele richting worden gereden.

Tijdens verschillende gemeenteraadszittingen vroeg het oppositiekartel N-VA/Open VLD om de Eikenlaan niet af te sluiten, omdat die belangrijk is voor vlotte verkeersstromen, onder andere van en naar de bedrijven die in de omgeving zijn gevestigd.

“Agentschap Wegen en Verkeer stelde voor om testen uit te voeren en metingen te doen van het verkeer in de straten en lanen van de Bilkhagewijk”, verklaart schepen van Mobiliteit Philip Himpe. “Zowel wanneer de Eikenlaan is afgesloten als wanneer die weer opengaat. Uiteindelijk zullen de bekomen resultaten dan beslissend zijn. Maar eerst moeten wij in elk geval uitproberen wat allemaal mogelijk is en wat de beste oplossing zal zijn.”

Schepen Philip Himpe bij het begin van de Roger Vansteenbruggestraat vanaf de rotonde met de Boulezlaan.
Schepen Philip Himpe bij het begin van de Roger Vansteenbruggestraat vanaf de rotonde met de Boulezlaan.© DJW

Drie proefopstellingen

Vanaf maandag 9 november wordt de Eikenlaan aan de Expresweg afgesloten. Alleen fietsers kunnen er nog inrijden. Tegelijk is er eenrichtingsverkeer in de Groene Wandeling richting Roterijstraat, maar fietsers blijven ook daar in beide richtingen rijden. Dat is de eerste proefopstelling.

De tweede proefopstelling start op maandag 23 november. Dan blijven eerder genoemde maatregelen gelden, maar komt er ook eenrichtingsverkeer in de Lindestraat van de Eikenlaan tot de Baanstknokstraat, in de Baanstknokstraat tot aan de rotonde met de Roger Vansteenbruggestraat en in de Roger Vansteenbruggestraat van de rotonde tot aan de Eikenlaan. Voor fietsers blijven overal beide richtingen behouden.

“Op maandag 7 december gaat de Eikenlaan aan de Expresweg weer open, maar blijven alle andere tijdelijke maatregelen behouden tot maandag 14 december. Dat is het einde van de proefperiode”, weet de schepen nog.

Zelf minicomputer installeren

Maar er is nog meer. “Ook de bewoners van de diverse straten, waarop de tijdelijke maatregelen betrekking hebben, kunnen zelf participeren aan de test. Dat is mogelijk door een minicomputer, een zogenaamd telraam, aan een raam op de eerste verdieping van hun woning te laten aanbrengen. Dat toestel is voorzien van een camera, die anoniem al het passerend verkeer, inclusief fietsers, registreert. Om dat mogelijk te maken hebben de bewoners een constante wifiverbinding nodig plus een stopcontact. Wie daaraan wil meehelpen, stuurt een berichtje naar de dienst verkeer in het stadhuis.”

(DJW)

Suggesties of vragen om een ‘telraam’ te installeren? Contact: verkeer@waregem.be of 056 62 12 70.

Tony Van Den Hende, voorzitter van het wijkcomité Bilkhage.
Tony Van Den Hende, voorzitter van het wijkcomité Bilkhage.© DJW

Tony Van Den Hende (Wijkcomité Bilkhage): “Lokale verkeer zal toenemen”

Tony Van Den Hende, voorzitter van het wijkcomité Bilkhage, kreeg de afgelopen dagen enkele verontruste bewoners van vooral de Eikenlaan op bezoek met de vraag of er nog niet gereageerd moest worden op het eenrichtingsverkeer op proef. “Laten we eerst de testen afwachten. Het gaat over het uitproberen van enkele mogelijkheden. Met het stadsbestuur kan er daarna nog altijd overlegd worden”, verduidelijkt Tony, die zelf in de Tijmlaan woont, een zijverbinding van de Eikenlaan, waar straks allicht ook meer voertuigen zullen passeren.

Meer veiligheid

Wel heeft de voorzitter enkele bedenkingen op papier staan, waarbij hij zich afvraagt of het voor de wijkbewoners en zeker in de zone van het eenrichtingsverkeer niet een beetje te veel zal worden. “Hét punt is natuurlijk de Eikenlaan die wordt afgesloten van de Expresweg, waardoor het lokale verkeer zal toenemen. Vooral in de Eikenlaan, maar ook in de aangrenzende straten zal het drukker worden. Daar moet je niet aan twijfelen.”

Tony stelt wel dat het afsluiten van de Eikenlaan ervoor zorgt dat het inrijden vanuit de Expresweg meer veiligheid verzekert. “Zelf rij ik heel regelmatig vanuit de Expresweg de Eikenlaan in. Maar ik verzeker er mij eerst altijd van of er geen vrachtwagens aan 90 kilometer per uur op mij afkomen, vooraleer ik vertraag en de straat inrijd. Zonder afsluiting blijft het daar toch een gevaarlijk knelpunt.” (DJW)

Hannes Sabbe, die als voortrekker binnen de groep bezorgde buurtbewoners optreedt.
Hannes Sabbe, die als voortrekker binnen de groep bezorgde buurtbewoners optreedt.© MVW

Hannes Sabbe (buurtbewoner): “Gepaard gaan met wegversmalling”

Toen het mobiliteitsplan bekend werd gemaakt, kwam er heel wat kritiek van de bewoners van de Lindestraat en Baanstknokstraat. Ze vreesden veel extra verkeer bij het invoeren van eenrichtingsverkeer in de Groene Wandeling. Hannes Sabbe (33), die als voortrekker binnen de groep bezorgde buurtbewoners optreedt, klinkt nu al heel wat positiever. “Wij hebben met een delegatie samengezeten met het stadsbestuur en waren blij dat er vrij snel werd toegegeven dat de maatregel voor de Groene Wandeling een serieuze impact op onze straten zou hebben. Via gedetailleerde cijfergegevens kwam het voorstel om ook in delen van onze straten eenrichtingsverkeer in te voeren. Daar werd goed over nagedacht en dat kan een oplossing betekenen.”

Een en-enverhaal

“Veel buurtbewoners blijven echter sceptisch. Er wordt nu vooral gevreesd voor nóg sneller verkeer, omdat er nu zelfs geen tegenliggers meer zijn om voor af te remmen. Het is nu al zo onverantwoord. Het moet dus liefst een en-enverhaal worden. De invoering van het eenrichtingsverkeer moet gepaard gaan met een versmalling van de weg. Dat kan door de infrastructuur aan te passen aan de normen van de 20ste eeuw, met mooie voetpaden en voor veiliger fietsverkeer. Maar de testperiode moet nu eerst duidelijk maken hoe het verkeer zich zal gedragen. Hopelijk worden onze straten ontlast. De tellingen zullen dat uitwijzen.” (DB)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.