Twee Kortrijkse bruggen in heel slechte staat: “Geen gevaar voor verkeersveiligheid”

Het is al van 2012 geleden dat er herstellingen gebeurden aan de Leiebrug. © AN
Annelies Nollet
Annelies Nollet medewerker KW Kortrijk-Menen

Ongeveer 600 Vlaamse bruggen verkeren in slechte of zeer slechte staat. Dat bleek begin deze maand uit het antwoord van minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) op een vraag van Björn Rzoska (Groen) in het Vlaams Parlement. In West-Vlaanderen kregen elf bruggen het label ‘heel slechte staat’, twee daarvan zijn gelegen in Kortrijk. Het gaat over de Leiebrug en de voetbrug over sluis 11.

De problemen met de Leiebrug die de Leiestraat met de Budastraat verbindt, dateren al van 2012. Toen was er volgens inspectieverslagen sprake van zichtbare vervorming of doorbuiging, scheuren en roestvorming. Die vervorming komt door overbelasting, bleek uit een tweede verslag van 2015. Er rijden dus meer wagens en ander verkeer over de brug dan die aankan. Volgens het verslag was ingrijpen dringend nodig. Maar dat gebeurde niet, blijkt uit een derde verslag van twee jaar geleden. Tegen die tijd noemde de inspecteur de belasting ‘onaanvaardbaar voor de stabiliteit van de brug’.

Geen prioriteit

Het gebrek aan actie wijt de minister aan het feit dat de gebreken geen invloed zouden hebben op de verkeersveiligheid. Die zijn dus geen prioriteit. Sinds 2012 zijn er dan ook geen herstellingen meer aan de brug gebeurd. Het enige dat nog kan helpen is een grondige renovatie. En die komt er, belooft schepen van Bouwen Wout Maddens (Team Burgemeester). “Zoals ook in het inspectieverslag te lezen staat, kadert de herstelling of de vervanging van de brug in de plannen voor de volgende fase van de heraanleg van de Leieboorden. Dat gaat onder andere over de Dolfijnkaai en de Kasteelkaai. De afspraken over de technische studies met de Vlaamse Waterweg en de opmaak van de plannen, worden weldra afgerond. Indien mogelijk leggen we die in juli al aan de gemeenteraad voor.”

Herstelling van de Leiebrug kadert in de heraanleg van Leieboorden

Zelfs als de plannen op dat moment goedgekeurd worden, duurt het nog minstens tot 2023 voor de werken kunnen starten. Dat is elf jaar na het eerste waarschuwende rapport. Er is een budget van 1,5 miljoen euro.

Beschermd erfgoed

De voetgangersbrug over sluis 11 aan de Abdijkaai in Kortrijk loopt over het kanaal Bossuit-Kortrijk en valt dus ook onder het beheer van De Vlaamse Waterweg. In inspectieverslagen van 2010 en 2013 is er sprake van blootliggende wapening en beschadigd beton. De voorgestelde maatregelen werden niet uitgevoerd omdat een grootschalige aanpak van de brug nodig is. De brug dateert van 1933 en is beschermd erfgoed.

“Sluis 11 kadert in de beslissingen die moeten genomen worden omtrent het erg complexe project Kanaal Bossuit-Kortrijk”, reageert de schepen. “Alles hangt af van de beslissing van de Vlaamse regering. Kiezen ze voor het rechtdoor tracé, langs de beschermde sluizen, dan moeten die wellicht wijken. Kiezen ze voor een nieuw tracé, dan moet er een bypass gegraven worden tussen de Venning en de R8. In dat geval kunnen we werk maken van het herstel van het sluizencomplex.”

In 2022 is er 200.000 euro voorzien voor de eventuele renovatie van de brug.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier