Marc vindt het vooral niet kunnen dat er zo veel groene Shop & Go plaatsen zijn in de stationsbuurt (waar je maximum 30 minuten mag parkeren red.) terwijl er tot vandaag geen enkele parkeerplaats was voor andersvaliden. Iets wat volgens Marc verplicht is in een straal van 25 meter rond een stationsgebouw. Vroeger mochten mensen met een gehandicaptenkaart net zo lang op een Shop & Go plaats staan als ze wilden. Maar dat systeem schafte het stadsbestuur vorig jaar af. Op de gele parkeerplaatsen voor bewoners mag het wel, maar alle...

Marc vindt het vooral niet kunnen dat er zo veel groene Shop & Go plaatsen zijn in de stationsbuurt (waar je maximum 30 minuten mag parkeren red.) terwijl er tot vandaag geen enkele parkeerplaats was voor andersvaliden. Iets wat volgens Marc verplicht is in een straal van 25 meter rond een stationsgebouw. Vroeger mochten mensen met een gehandicaptenkaart net zo lang op een Shop & Go plaats staan als ze wilden. Maar dat systeem schafte het stadsbestuur vorig jaar af. Op de gele parkeerplaatsen voor bewoners mag het wel, maar alleen voor 19.00 uur 's avonds.De Smet vond dat niet voldoende en probeerde naar eigen zeggen al sinds september van vorig jaar gehoor te krijgen op het Kortrijkse stadhuis. Toen hij daar bot ving, stuurde hij een klacht naar de West-Vlaamse gouverneur Carl Decaluwé. Die laatste reageerde nog niet, maar ondertussen installeerden de Kortrijkse stadsdiensten wel al twee parkeerplaatsen voor mensen met een beperking in de Bloemistenstraat, ter hoogte van huisnummers een en twee."Natuurlijk zijn wij niet tegen parkeerplaatsen voor mensen met een beperking", verzucht schepen van Mobiliteit Axel Weydts. "Maar aan het station hadden we nog niet meteen de nood gevoeld. Er is daar sowieso een tekort aan parkeerplaatsen nu de stationswerken goed op gang komen. Het is dus wikken en wegen. Toen we de noodkreet van Marc ontvingen zijn we als stad wel degelijk meteen in actie geschoten. Er zijn verschillende overlegmomenten geweest, zowel tussen de diensten onderling als met Marc zelf. Zeggen dat dat niet zo is, is de waarheid geweld aandoen."Het gaat volgens de schepen trouwens niet om een wettelijke verplichting, wel om een aanbeveling. "Ik weet dat de afstand van de Bloemistenstraat naar het station nog vrij groot is, maar dichterbij kan echt niet. Het probleem is ook dat het station heel slecht toegankelijk is voor mensen met een beperking. Daar moet de NMBS haar verantwoordelijkheid nemen. Maar hopelijk kunnen we dat verhelpen met het nieuwe stationsgebouw dat op komst is."De Shop & Go plaatsen opnieuw open stellen voor mensen met een beperking -een oproep die al meerdere keren weerklonk in Kortrijk- is volgens de schepen écht geen optie. "Dat ondermijnt het hele systeem", verduidelijkt hij. "Zeker aan het station is élke plaats nodig voor mensen die iemand willen afzetten of oppikken. En dan heb ik het nog niet over het veelvuldige misbruik van die kaarten."Parkeerbedrijf Parko zal, zoals overal in Kortrijk, in de gaten houden of er geen misbruik gemaakt wordt van de nieuwe parkeerplaatsen. Het nijpende tekort aan plekjes zou veel automobilisten immers wel eens in de verleiding kunnen brengen.(Annelies Nollet)