Treinverkeer twee weekends lang onderbroken

Infrastructuurbeheerder Infrabel voert twee weekends op rij allerlei werken uit aan de sporen tussen Lichtervelde en Kortrijk. Vervangbussen brengen de reizigers op hun bestemming.

Twee weekends op rij is er geen treinverkeer mogelijk tussen respectievelijk Kortrijk en Lichtervelde en Kortrijk en Roeselare. Een verlaten station in Roeselare dus, al zijn de mannen van Infrabel er wel druk in de weer. Ze voeren er een massificatie van werken uit. “Dat betekent dat we van de gelegenheid gebruik maken om zoveel mogelijk werken in een keer uit te voeren. Zo kunnen we veel sneller en veiliger doorwerken en is de hinder voor de treinreizigers en buurtbewoners ook beperkt”, vertelt Thomas Baeken, woordvoerder van Infrabel. Op zes plaatsen over een afstand van 40 kilometer zijn ongeveer 100 mensen dag en nacht aan het werk nog tot 4.30 uur maandagmorgen.

Het ingenieursteam.
Het ingenieursteam.© Foto Jos

Roeselare krijgt een nieuwe wisselverbinding. De oude wissel zat aan het einde van zijn levensduur en de nieuwe wissel wordt ook dichter bij het station gelegd. “Zo’n spoorwissel gaat 20 tot 30 jaar mee, afhankelijk van het gewicht en de snelheid van de treinen die erover rijden. Met de nieuwe wisselverbinding kunnen we dus weer een tijdje verder”, legt projectleider en ingenieur Wouter Demets uit.

In Ingelmunster wordt het spoortracé verlegd waardoor de bocht aan het station iets minder scherp wordt. “Hoe scherper de bocht, hoe slechter voor de infrastructuur. Een minder scherpe bocht is ook comfortabeler voor de reizigers”, aldus woordvoerder Baeken. “Daarnaast gaan we aan de overweg met de Izegemstraat grote betonnen blokken onder de sporen plaatsen. Nu zijn dat nog rubberen matten, maar de levensduur van beton is veel langer.”

Infrastructuurbeheerder Infrabel voert twee weekends op rij werken uit aan de sporen tussen Lichtervelde en Kortrijk.
Infrastructuurbeheerder Infrabel voert twee weekends op rij werken uit aan de sporen tussen Lichtervelde en Kortrijk.© Foto Jos

Gedurende de twee weekends worden er vervangbussen ingelegd om de mobiliteit van de reizigers te garanderen. “We moeten daar niet flauw over doen, werken van die omvang brengen hinder met zich mee. Met 40 kilometer is dit de langste werf in België op dit moment en dat snijdt natuurlijk in de dienstverlening. Niets doen is echter geen optie en dankzij de massificatie kunnen we de hinder beperken door veel werken in een keer uit te voeren.”

(MM-Foto Jos)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.