Maandagmorgen 14 december vertrekken voor het eerst twee IC-treinen naar Kortrijk vanuit Oostende in plaats vanuit Brugge, om 6.21 en 7.21 uur. In de avondspits rijden ze ook terug naar de kuststad. Dat is de enige wijziging die er gebeurt in West-Vlaanderen bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling van de spoorwegen. Voor TreinTramBus is dat veel te weinig.
...

Maandagmorgen 14 december vertrekken voor het eerst twee IC-treinen naar Kortrijk vanuit Oostende in plaats vanuit Brugge, om 6.21 en 7.21 uur. In de avondspits rijden ze ook terug naar de kuststad. Dat is de enige wijziging die er gebeurt in West-Vlaanderen bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling van de spoorwegen. Voor TreinTramBus is dat veel te weinig.Henk Himpe, voorzitter van de werkgroep West-Vlaanderen: "Precies een jaar geleden verdwenen de snelle IC-treinen tussen Oostende en Kortrijk. Die stopten enkel in Brugge, Torhout, Roeselare en Izegem en waren in een uur op hun eindbestemming. Vorig jaar besliste de NMBS enkel nog stoptreinen te laten rijden op dit traject, ook al worden die nog altijd 'Intercity' genoemd. De totale reisduur is nu met bijna 20 minuten gestegen. De langere reistijd komt door extra stops - onder ander in Zedelgem, wat je onmogelijk een intercitystation kan noemen - en door de lange stop in Lichtervelde.""Extra aanbod blijft erg beperkt"Niet alleen TreinTramBus, maar ook werkgeversorganisaties, hogescholen en heel wat politici uitten hun ongenoegen over deze achteruitgang. De NMBS laat nu twee andere treinen ook vanuit Oostende in plaats vanuit Brugge vertrekken."Het gaat nog steeds over twee stoptreinen", aldus Henk Himpe. "Die zijn weliswaar iets sneller, doordat ze in Lichtervelde niet op aansluitingen moeten wachten. Maar ze benaderen lang nog niet de comfortabele, snelle IC-verbinding die we vroeger kenden en die de hoofdas vormde voor de pendelaars binnen onze provincie. Bovendien blijft het extra aanbod met twee treinen in de spits wel erg beperkt."Niet alleen de verbinding tussen Kortrijk en Oostende baart de reizigersvereniging zorgen. "We deden een constructief voorstel aan de NMBS om twee P-treinen in de spits tussen De Panne en Lichtervelde met een viertal minuten te verschuiven, zodat er een halfuurfrequentie zou ontstaan tussen de Westhoek en Kortrijk. Zeker interessant voor studenten en pendelaars, maar de NMBS wou niet ingaan op ons voorstel," zegt Henk Himpe.De reizigersvereniging zet nu alle hoop op december 2017. Dan belooft de NMBS een grotere aanpassing aan de dienstregeling van de treinen in het hele land.