Tram en trein onder hetzelfde dak in Oostende

Sinds kort vindt de tramhalte Oostende Station met trajecten naar De Panne en Knokke beschutting binnen de overkapping van het NMBS-station. Daarmee is een nieuwe stap gezet om de site tussen havengeul, Natiënkaai en Brandariskaai uit te bouwen tot de mobiele draaischijf van het openbare vervoer in de Oostendse regio.

© ML

Sinds woensdag staan de vertrekkende en binnerijdende trams pal naast de treinstellen van de NMBS gestationeerd. Beide perrons zijn amper door een opstapje van elkaar gescheiden. Na de opening van de ondergrondse openbare fietsenstalling en de ingebruikname van de busterminal van De Lijn in 2018, vindt nu ook het tramtraject Oostende-De Panne en Oostende-Knokke met zijn vier sporen definitief een beschutte halte binnen de enorme overkapping van het treinstation.

Eind dit jaar wordt het huidige Stationsplein, ondertussen omgedoopt tot Oostende-Doverplein? heraangelegd. Het toekomstige plein aan de Brandaris- en de Slachthuiskaai krijgt na de aanleg van de nieuwe keerlus voor de tram een voorlopige aanleg met wat groen en wandel- en fietspaden. Na de voorziene nieuwe hoogbouw op de wijk Hazegras krijgt het plein haar definitieve aanleg. De vroegere verkeersassen Leopold II-laan vanaf de Kapellebrug, worden samen met de Brandaris- en de Natiënkaai tot aan de zeewaartse Mercatorsluisbrug, met uitzondering voor bus- en tramverkeer, fiets- en wandelzone.

(ML)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.