Vorig jaar kondigde Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) aan dat er 32 trajectcontroles zouden komen in de provincie. Alleen al in Diksmuide zouden acht flitspalen omgevormd worden tot zes trajectcontroles. In februari werkte er echter nog geen enkele. Zes maanden later is dat nog steeds het geval, al benadrukt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) dat er volop aan gewerkt wordt. Wanneer we vragen naar een update verwijst woordvoerster Veva Daniels ons door naar de website.
...

Vorig jaar kondigde Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) aan dat er 32 trajectcontroles zouden komen in de provincie. Alleen al in Diksmuide zouden acht flitspalen omgevormd worden tot zes trajectcontroles. In februari werkte er echter nog geen enkele. Zes maanden later is dat nog steeds het geval, al benadrukt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) dat er volop aan gewerkt wordt. Wanneer we vragen naar een update verwijst woordvoerster Veva Daniels ons door naar de website. Daar werd in augustus een update gepost. Van de zes geplande trajectcontroles staan er echter nog maar vier op de kaart: in de Oostendestraat vanaf het kruispunt Schorestraat tot aan het binnenkomen van het centrum van Diksmuide ter hoogte van de Keizerhoek, in de Pervijzestraat vanaf het buitenrijden van Pervijze tot in Kaaskerke, in de Esenweg vanaf het binnenrijden van Diksmuide tot voor de spoorweg en in de Wijnendalestraat vanaf het buitenrijden van Beerst tot op het grondgebied van Koekelare. Bij deze trajectcontroles staat vermeld dat AWV bezig is met de installatie. "We zijn bezig op het terrein met voorbereidingen", klinkt het.De trajectcontroles in de doortochten van Woumen en Esen zijn dan weer helemaal van de kaart verdwenen. Nochtans zouden die volgens korpschef Johan Geeraert van de lokale politiezone Polder klaar zijn voor gebruik. "Ze zijn geïnstalleerd en geijkt", zegt hij. "Wij hebben onze bijdrage geleverd om het verkeer te regelen om die ijkingen mogelijk te maken. De vaststellingen lopen dus binnen, maar ik zou niet weten waar en door wie ze verwerkt worden. Wij doen het alleszins niet. Wij hebben geen protocol met AWV ondertekend en ik heb ook geen sleutels van de bedieningskasten om de snelheden af te stellen. Wat we wel kunnen bekijken, zijn de vaststellingen van de ANPR-camera's, de camera's met nummerplaatherkenning die bij elke trajectcontrole geïnstalleerd werden. Die gegevens gebruiken wij vooral recherchematig, maar wat de bewaking van de snelheid betreft, kan ik niet veel zeggen. Misschien is het de federale politie die de vaststellingen opvolgt?"Bij de federale politie wordt dat bevestigd. "Voor die vier trajectcontroles op de gewestwegen in Diksmuide zit de opvolging inderdaad bij ons", zegt woordvoerder Jana Verdegem. "De reden hiervoor is dat het gaat om trajectcontroles die opgelegd werden vanuit de overheid, door het Agentschap Wegen en Verkeer. Zij bepaalden, aan de hand van onder andere ongevallenstatistieken, de locatie voor deze trajectcontroles. In zo'n geval is het de federale politie die bevoegd is om de gegevens op te volgen. Ook elders in België is dat dus het geval." Over de andere twee trajectcontroles op Diksmuids grondgebied is er minder duidelijkheid. Ook de woordvoerster kan ons niet bevestigen dat die door de federale politie opgevolgd worden.De hardware blijkt ook nog niet overal volledig geïnstalleerd te zijn. "We zijn nog steeds bezig met keuren, ijken en koppelingen maken met het centrale systeem", reageert Veva Daniëls van AWV. "Alle technische zaken achter de schermen zijn dus nog steeds lopende. Ik heb geen timing van operationaliteit."Ook al hoeven zijn manschappen niet langer de handhaving te doen, toch blijft korpschef Johan Geeraert van politiezone Polder bijzonder kritisch over de trajectcontroles. "Men gaat vooral meten tussen de weiden, koeien en schapen, maar waar het echt nodig is - de bebouwde kom - laat men de handhaving over aan de lokale politie. Daar kan dus maar steekproefgewijs opgetreden worden. In tijden van informatisering lijkt het mij absurd dat er daar nog mensenwerk aan te pas komt. Dat kan toch allemaal digitaal gebeuren, waarom zouden we daar als lokale politiezone verder in investeren?"Ook de manier waarop alles geregeld wordt, vindt de korpschef nog steeds vreemd. "Het is absurdistan. Men zegt tegen ons: 'jullie moeten een protocol afsluiten met de federale politie, want de verwerking moet door hen gebeuren, maar de palen staan in jullie politiezone'. Wij zeggen: 'dat kan allemaal wel zijn, maar op die gewestweg hadden wij geen inspraak. Jullie hebben die palen gezet. Trek gewoon rustig je plan en spreek zelf af met de federale politie.' Waarom zouden wij als tussenschakel moeten dienen?""Ik denk dat we kunnen besluiten dat deze zeer dure investeringen (140.000 euro per trajectcontrole, red.), met uitzondering van de ANPR-camera's, voorlopig weggesmeten geld van de belastingbetaler is. Jammer van de inspraak die er niet geweest is. De bebouwde kommen verdienen onze aandacht. En daarbuiten? Als er daar nauwelijks iemand woont, dan denk ik dat het niet echt een goed beleid is om daar investeringen in te doen. Het kost capaciteit en ik vind dat de hoffelijkheid vraagt dat die palen in overleg geplaatst worden. Dan zou iedereen tevreden zijn. Ook de publieke opinie. Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat we ook geen heksenjachten moeten organiseren", besluit Johan Geeraert.