Trajectcontroles in Diksmuide én op de A19 werken nog steeds niet

Johan Geeraert is nog altijd niet te spreken over de trajectcontroles in Diksmuide. © foto TOGH
Tom Gheeraert
Tom Gheeraert Medewerker KW

Wie deze week aan overdreven snelheid door de dorpskernen van Woumen of Esen vlamde, hoeft geen boetes te vrezen. Nog niet, want het Agentschap Wegen en Verkeer is volop bezig met het operationeel maken van de trajectcontroles. De federale politie zal de vaststellingen opvolgen, en dus niet de lokale politiezone Polder. “Dat ze hun plan trekken met hun trajectcontroles”, zegt korpschef Johan Geeraert nog steeds. Een half jaar geleden klaagde hij nog het gebrek aan overleg en de ondoordachte plaatsing van de trajectcontroles aan.

Vorig jaar kondigde Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) aan dat er 32 trajectcontroles zouden komen in de provincie. Alleen al in Diksmuide zouden acht flitspalen omgevormd worden tot zes trajectcontroles. In februari werkte er echter nog geen enkele. Zes maanden later is dat nog steeds het geval, al benadrukt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) dat er volop aan gewerkt wordt. Wanneer we vragen naar een update verwijst woordvoerster Veva Daniels ons door naar de website.

Daar werd in augustus een update gepost. Van de zes geplande trajectcontroles staan er echter nog maar vier op de kaart: in de Oostendestraat vanaf het kruispunt Schorestraat tot aan het binnenkomen van het centrum van Diksmuide ter hoogte van de Keizerhoek, in de Pervijzestraat vanaf het buitenrijden van Pervijze tot in Kaaskerke, in de Esenweg vanaf het binnenrijden van Diksmuide tot voor de spoorweg en in de Wijnendalestraat vanaf het buitenrijden van Beerst tot op het grondgebied van Koekelare. Bij deze trajectcontroles staat vermeld dat AWV bezig is met de installatie. “We zijn bezig op het terrein met voorbereidingen“, klinkt het.

Men gaat meten tussen de koeien en de schapen, maar waar het echt nodig is, laat men de handhaving over aan ons – Johan Geeraert (korpschef politiezone Polder)

De trajectcontroles in de doortochten van Woumen en Esen zijn dan weer helemaal van de kaart verdwenen. Nochtans zouden die volgens korpschef Johan Geeraert van de lokale politiezone Polder klaar zijn voor gebruik. “Ze zijn geïnstalleerd en geijkt”, zegt hij. “Wij hebben onze bijdrage geleverd om het verkeer te regelen om die ijkingen mogelijk te maken. De vaststellingen lopen dus binnen, maar ik zou niet weten waar en door wie ze verwerkt worden. Wij doen het alleszins niet. Wij hebben geen protocol met AWV ondertekend en ik heb ook geen sleutels van de bedieningskasten om de snelheden af te stellen. Wat we wel kunnen bekijken, zijn de vaststellingen van de ANPR-camera’s, de camera’s met nummerplaatherkenning die bij elke trajectcontrole geïnstalleerd werden. Die gegevens gebruiken wij vooral recherchematig, maar wat de bewaking van de snelheid betreft, kan ik niet veel zeggen. Misschien is het de federale politie die de vaststellingen opvolgt?

Hardware niet geïnstalleerd

Bij de federale politie wordt dat bevestigd. “Voor die vier trajectcontroles op de gewestwegen in Diksmuide zit de opvolging inderdaad bij ons“, zegt woordvoerder Jana Verdegem. “De reden hiervoor is dat het gaat om trajectcontroles die opgelegd werden vanuit de overheid, door het Agentschap Wegen en Verkeer. Zij bepaalden, aan de hand van onder andere ongevallenstatistieken, de locatie voor deze trajectcontroles. In zo’n geval is het de federale politie die bevoegd is om de gegevens op te volgen. Ook elders in België is dat dus het geval.” Over de andere twee trajectcontroles op Diksmuids grondgebied is er minder duidelijkheid. Ook de woordvoerster kan ons niet bevestigen dat die door de federale politie opgevolgd worden.

De hardware blijkt ook nog niet overal volledig geïnstalleerd te zijn. “We zijn nog steeds bezig met keuren, ijken en koppelingen maken met het centrale systeem”, reageert Veva Daniëls van AWV. “Alle technische zaken achter de schermen zijn dus nog steeds lopende. Ik heb geen timing van operationaliteit.”

Ook al hoeven zijn manschappen niet langer de handhaving te doen, toch blijft korpschef Johan Geeraert van politiezone Polder bijzonder kritisch over de trajectcontroles. “Men gaat vooral meten tussen de weiden, koeien en schapen, maar waar het echt nodig is – de bebouwde kom – laat men de handhaving over aan de lokale politie. Daar kan dus maar steekproefgewijs opgetreden worden. In tijden van informatisering lijkt het mij absurd dat er daar nog mensenwerk aan te pas komt. Dat kan toch allemaal digitaal gebeuren, waarom zouden we daar als lokale politiezone verder in investeren?”

Weggesmeten geld

Ook de manier waarop alles geregeld wordt, vindt de korpschef nog steeds vreemd. “Het is absurdistan. Men zegt tegen ons: ‘jullie moeten een protocol afsluiten met de federale politie, want de verwerking moet door hen gebeuren, maar de palen staan in jullie politiezone’. Wij zeggen: ‘dat kan allemaal wel zijn, maar op die gewestweg hadden wij geen inspraak. Jullie hebben die palen gezet. Trek gewoon rustig je plan en spreek zelf af met de federale politie.’ Waarom zouden wij als tussenschakel moeten dienen?”

“Ik denk dat we kunnen besluiten dat deze zeer dure investeringen (140.000 euro per trajectcontrole, red.), met uitzondering van de ANPR-camera’s, voorlopig weggesmeten geld van de belastingbetaler is. Jammer van de inspraak die er niet geweest is. De bebouwde kommen verdienen onze aandacht. En daarbuiten? Als er daar nauwelijks iemand woont, dan denk ik dat het niet echt een goed beleid is om daar investeringen in te doen. Het kost capaciteit en ik vind dat de hoffelijkheid vraagt dat die palen in overleg geplaatst worden. Dan zou iedereen tevreden zijn. Ook de publieke opinie. Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat we ook geen heksenjachten moeten organiseren“, besluit Johan Geeraert.

Ook op de A19 is er nog geen trajectcontrole

Eind januari werden er langs de A19, tussen afrit Ieper-centrum en afrit Wervik, in beide richtingen ANPR-camera’s geïnstalleerd met de bedoeling om ook trajectcontrole te doen, maar meer dan een half jaar later heeft die nog geen enkele snelheidsboete opgeleverd. “Die trajectcontrole is op dit moment nog niet actief. De hardware werd al geïnstalleerd, maar de juiste connecties voor de software moeten nog volgen. De opvolging van deze trajectcontrole zit bij ons”, zegt Jana Verdegem van de federale politie. “Voor de trajectcontrole op de A19 is het natuurlijk de bedoeling om dat zo snel mogelijk in orde te brengen. Over de exacte timing communiceren we normaal gezien niet. Weggebruikers die de maximumsnelheid overschrijden, zullen wel merken dat de trajectcontrole actief is wanneer ze een boete in de bus krijgen. Hoe dan ook, ongeacht of de trajectcontrole al actief is of niet, verwachten we natuurlijk dat mensen zich aan de maximumsnelheid houden.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier