Een tractorsluis is een lage betonnen plaat op de weg, bedoeld om de doorgang van auto's te verhinderen. Als een voertuig toch probeert daarover te rijden, zal de tractorsluis het carter of een ander laaghangend deel van het voertuig beschadigen of zal het voertuig simpelweg vast komen te zitten.
...

Een tractorsluis is een lage betonnen plaat op de weg, bedoeld om de doorgang van auto's te verhinderen. Als een voertuig toch probeert daarover te rijden, zal de tractorsluis het carter of een ander laaghangend deel van het voertuig beschadigen of zal het voertuig simpelweg vast komen te zitten.De Komerenstraat situeert zich voor een deel in de zone achter de supermarkt Colruyt. Een deel van de bewoners klaagt over het sluipverkeer van en naar Menen. Om dat een halt toe te roepen, is een tractorsluis een mogelijke oplossing. "In het verlengde van de Geluwestraat bevindt zich de doodlopende Drogenbroodstraat en daar zijn twee landbouwbedrijven met een winkelverkoop gelegen", aldus Yves Obin. "Door een tractorsluis zouden die twee locaties voor hun klanten uit Menen niet meer bereikbaar zijn. We vragen daarom een andere oplossing die niemand schaadt."Het probleem is zeer complex. Komt er geen tractorsluis in Geluwe, dan misschien wel op het grondgebied Menen. Op de plaats in de Geluwestraat waar een tijdelijke wegversmalling is. "Als Menen een tractorsluis plaatst, zullen de twee boeren met thuisverkoop in de Drogenbroodstraat ongetwijfeld klanten verliezen", aldus Yves Obin. "Klanten uit Menen zullen een grote omweg moeten maken en via de N8 naar de Komerenstraat moeten rijden om zo de Drogenbroodstraat te bereiken. Die omweg voor klanten uit Menen zou in de Komerenstraat voor nog meer overlast zorgen terwijl het net de bedoeling is de Komerenstraat te ontlasten."CD&V formuleert zelf een voorstel voor het verkeer in de Komerenstraat. "We pleiten voor eenrichtingsverkeer vanuit Geluwe tot aan het kruispunt met de Drogenbroodstraat", verduidelijkt Yves Obin. "Het deel van de Drogenbroodstraat tot Menen blijft tweerichtingsverkeer zodat de twee boerderijen bereikbaar blijven. Zo zal er geen sluipverkeer meer vanuit Menen richting Geluwe zijn en kan dat een oplossing zijn voor alle partijen. Op die manier zal er veiliger en minder verkeer in de Komerenstraat zijn. Wat ook de fietsers en wandelaars ten goede komt en worden de infrastructuurwerken voor een tractorsluis uitgespaard. Er zijn in de Komerenstraat een paar bochten waar het niet veilig is omdat je geen uitzicht hebt op de tegenliggers.""Het gaat om een heel moeilijke problematiek", benadrukt schepen van Mobiliteit Bart Pynket. "De Komerenstraat wordt overbenut. De buurt is geterroriseerd door het verkeer. Er moet iets aan gedaan worden. Uit metingen blijkt dat daar per week 2.100 bewegingen zijn, waarvan een 80-tal vrachtwagens. We willen die onveilige situatie weg en zoeken naar een oplossing, samen met het stadsbestuur van Menen." "Een tractorsluis is momenteel in onderzoek. Er is nog geen definitieve oplossing. De impact van eenrichtingsverkeer zou bij een aantal mensen heel groot zijn. Er is onder de bewoners een bevraging geweest. Er zijn duidelijk twee kampen. Het ene kamp zegt 'het is meer dan tijd dat daaraan iets wordt gedaan', in het andere kamp klinkt het met 'over mijn lijk' helemaal anders.""De tractorsluis staat momenteel on hold. We vragen aan de stad Menen om de situatie opnieuw te bekijken. We willen niet per se een tractorsluis, maar een oplossing waarin iedereen zich kan vinden. Ook voor de twee landbouwbedrijven met 80 procent klanten uit Menen. Het gaat om keuzes maken. Op de mobiliteitscommissie is de piste van eenrichtingsverkeer weerhouden omdat dat volgens de experten zou leiden tot sneller verkeer", besluit Bart Pynket.Yves Obin dringt alvast aan om namens de landbouwers bij het overleg te worden betrokken.(EDB)