Voor alle duidelijkheid: nachtvluchten zijn nog altijd toegelaten in Oostende. 1.080 bewegingen per jaar of gemiddeld net geen drie per nacht. Aan het aantal veranderde niets, wel aan de geluidsnorm. Volgens de oorspronkelijke milieuvergunning 2004-2024 moesten alle nachtvluchten een QC 12 of minder hebben, dat is het lawaai van een passagiersvliegtuig. Maar in 2015 vroeg en kreeg de luchthaven een versoepeling. De provincie liet 180 nachtbewegingen per jaar met een QC 26 toe. Volgens WILOO betekent dat voor omwonenden het geluid van een stofzuiger op volle kracht in het midden van de slaapkamer.
...

Voor alle duidelijkheid: nachtvluchten zijn nog altijd toegelaten in Oostende. 1.080 bewegingen per jaar of gemiddeld net geen drie per nacht. Aan het aantal veranderde niets, wel aan de geluidsnorm. Volgens de oorspronkelijke milieuvergunning 2004-2024 moesten alle nachtvluchten een QC 12 of minder hebben, dat is het lawaai van een passagiersvliegtuig. Maar in 2015 vroeg en kreeg de luchthaven een versoepeling. De provincie liet 180 nachtbewegingen per jaar met een QC 26 toe. Volgens WILOO betekent dat voor omwonenden het geluid van een stofzuiger op volle kracht in het midden van de slaapkamer.WILOO ging in beroep, maar Vlaams minister van Leefmilieu Joke Schauvliege bevestigde in 2016 de beslissing van de provincie. Daarop stapte de actiegroep naar de Raad van State. Die vernietigt nu de beslissing van minister Schauvliege. Reden: de minister ging in tegen het advies van haar eigen milieu-administratie, maar motiveerde dat volgens de Raad van State onvoldoende. Door de vernietiging van de versoepeling valt de luchthaven nu terug op de oorspronkelijke regeling.Maar dat is voor de Oostendse luchthaven en haar privé-uitbater Egis een groot probleem. "Wij hadden eigenlijk 540 nachtbewegingen met een QC 37 gevraagd, maar kregen 180 bewegingen met QC 26. Toch konden we daarmee leven, want het is het geluidsniveau van de recent tot cargotoestel omgebouwde passagiersvliegtuigen", legt ceo Marcel Buelens uit. "Het liet ons toe om enkele vrachtmaatschappijen opnieuw naar Oostende te halen. Dat stopte nu met onmiddellijke ingang. Het is nochtans de enige manier om Oostende rendabel te maken.""Wij verkopen de nacht niet. Dat kunnen we ook niet met nog geen drie bewegingen per nacht. Maar we hebben die nachtbewegingen wel nodig als reserve, zodat vliegtuigen die aankomen met vertraging, nog buiten raken. Wij gaan daar heel gezinsvriendelijk mee om, maar het is wel bijna het enige argument waarmee we Oostende als vrachtluchthaven kunnen promoten. Als dat ons nu nog wordt afgenomen door een club van een tiental ouwe venten... Dan word ik boos. Ik hoop dat die mannen niets op hun kerfstok hebben, want ik zal het vinden! Ik vraag me af of de Oostendenaars echt willen dat de luchthaven verdwijnt. Hier moet de Oostendse politiek echt eens over nadenken."In de praktijk betekent de beslissing van de Raad van State nu voor heel wat toestellen dat ze wel kunnen landen op Oostende, maar tot de volgende ochtend moeten wachten om weer te vertrekken. De periode van 23 tot 6 uur wordt als nacht beschouwd. "Wij hebben in totaal maar 1.080 nachtvluchten per jaar, nog geen drie bewegingen per nacht. 300 meter na het opstijgen hangt het toestel al boven zee. Ik snap echt niet dat je daarover kan zeuren. Dit is crimineel tegenover de mensen die hiermee hun boterham verdienen.""De maatschappijen met luidere toestellen komen niet meer. Deze beslissing maakt het mooie weer van Luik. Ze zijn de Oostendse economie kapot aan het maken. Wel, ik moet hen daarmee feliciteren. (kwaad) Ik zal de adressen van de actievoerders publiceren op onze website. Dan kunnen onze mensen bij hen aankloppen om een nieuwe job te vinden.""Minister Schauvliege kan nu een nieuwe beslissing nemen, maar hoeveel zin heeft zij daar nog in?", vraagt Buelens zich af. "We zitten in de aanloop naar de verkiezingen van mei volgend jaar. We vroegen het kabinet van de minister om snel te schakelen, maar kregen geen reactie. Dit is een ramp voor de luchthaven. Het zegt ook veel over de luchtvaartpolitiek in Vlaanderen. Als de mensen die ons zouden moeten steunen, het niet doen. En dat in een stad met meer dan 10 procent werklozen. Ik vraag me af voor wie we moeten stemmen in mei."Egis heeft voor de uitbating van luchthaven nog een contract tot eind 2038, maar is het nu commercieel nog interessant? "De vraag stellen is ze beantwoorden", reageert Marcel Buelens. "Maar ik word 65 volgend jaar. Dit zal het probleem zijn van iemand anders. Ik blijf heel strijdvaardig, maar aan die belachelijke dingen werk ik niet mee. Ons personeel heeft al problemen, denk aan de situatie van luchtafhandelaar Aviapartner. En nu dit er boven op... Ik kan de toekomst niet voorspellen, maar het is bijna de doodsteek voor onze mensen."