Toch geen paaltjes in de Duivenstraat in Wervik

(foto LVW)
(foto LVW)
Redactie KW

In de Duivenstraat in de fietszone in het stadscentrum van Wervik komen er geen paaltjes om de fietsers in tegenrichting te beschermen van het autoverkeer. Reden is de mogelijke passage van de hulpdiensten, het brandweerarsenaal ligt vlakbij in de Gasstraat.

Fietsers mogen op het einde van de Duivenstraat inrijden vanaf de Speldenstraat. Vroeger mocht dat niet. Het verkeer in de richting Speldenstraat kan niet meer aanschuiven op twee vakken. Er is op het einde een smalle driehoek om links- of rechtsaf te slaan

Op het einde van de Duivenstraat staat er voorlopig signalisatie maar dat is tijdelijk. “De huidige signalisatie dient enkel om de auto’s op de gewijzigde situatie te wijzen”, zegt schepen van Mobiliteit Bart Pynket (stadslijst Open VLD-Groen-Positief Project).

“Op het einde van de Duivenstraat kijken we nog na hoe we kunnen verhinderen dat auto’s zich daar positioneren op de gearceerde driehoek en zo op de plaats gaan staan waar fietsers kunnen inrijden vanuit de Lege Kruise of Speldenstraat. Mogelijks komen er daar paaltjes of een paar boordstenen zoals er vroeger in de Ooievaarsstraat lagen.”

“De hulpdiensten kunnen in elk scenario passeren als de automobilisten ten minste aan de kant gaan staan en plaats maken. Op termijn is het de bedoeling dat de ambulance en brandweer via de nog aan te leggen parking in de Gasstraat aan de Speldenstraat kunnen uitkomen door verwijderbare paaltjes.”

Struikelblok

Tom Durnez (CD&V) noemde de Duivenstraat op de gemeenteraad voor zijn fractie de belangrijkste struikelblok. “Er staan aan het kruispunt Lege Kruise-Speldenstraat vrij lange files, ook als wat verderop de spoorweg dicht is”, aldus Tom. “De veiligheid in de Duivenstraat is nog altijd een heikel punt. Laat ons niet wachten op de evaluatie na zes maanden.”

Schepen Bart Pynket sprak de vrij lange files tegen en verwees naar metingen op een spitsmoment een dinsdag in de Duivenstraat “De langste file was 15 wagens en het was opgelost in acht minuten”, aldus de schepen.” Tom Durnez gaf ook aan dat de nieuwe verkeersborden klein uitvallen. “Daarvoor is bewust gekozen omwille van de hoeveelheid aan borden”, zegt Bart Pynket.

“We hebben de indruk dat er in de fietszone trager wordt gereden. Het zal een aanpassing vragen. De politie gaat niet onmiddellijk beboeten op het inhalen van fietsers (wat 58 euro kost, red.) maar op termijn wel.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier