Tientonners blijven ondanks tonnagebeperking door Sint-Eloois-Vijve razen

Raadslid Maxim Laporte en Nancy Vandenabeele in de Moerbosstraat:
Raadslid Maxim Laporte en Nancy Vandenabeele in de Moerbosstraat:
Redactie KW

Ondanks de tonnagebeperking blijft er nog altijd zwaar vervoer door Sint-Eloois-Vijve rijden. Nog dit jaar verschijnt er een vrachtwagensluis in de Posterijstraat en de Aloïse Biebuyckstraat, maar ook de Staakmolenstraat en Moerbosstraat worden geteisterd door vrachtwagens. Raadslid Maxim Laporte (N-VA/Open VLD) bracht de zaak ter sprake op de gemeenteraad.

In 2011 voerde de gemeenteraad een tonnagebeperking in voor Sint-Eloois-Vijve. Sindsdien zijn tientonners niet meer welkom in de dorpskern, want zij moeten de Expresweg (N382) gebruiken om pakweg Wielsbeke te bereiken. Om het verbod af te dwingen, huurde het stadsbestuur in 2018 een mobiele vrachtwagensluis. Daarbij wordt een foto genomen van de nummerplaat van een vrachtwagen. Even verderop in de straat neemt een camera opnieuw een foto. Als er niet genoeg tijd verstreken is tussen beide foto’s, wijst dat erop dat de trucker niet lokaal heeft geleverd en dus krijgt hij dan een boete van 58 euro.

Er werd daarop beslist een vaste sluis te voorzien, die tegen maart of april geïnstalleerd moet zijn. Alleen blijkt het probleem niet beperkt tot de Posterijstraat en de Aloïse Biebuyckstraat.

“De tonnagebeperking wordt ook dagelijks met de voeten getreden in de Staakmolenstraat en Moerbosstraat. Het ongenoegen is groot bij buurtbewoners daar”, stelt oppositieraadslid Maxim Laporte (N-VA/Open VLD), die daarin bijgetreden wordt door Nancy Vandenabeele. Zij woont zelf op de hoek van de Moerbosstraat en de Gentseweg (N43).

Bedrijven uit de buurt

Schepen van Mobiliteit Philip Himpe (CD&V) geeft aan dat een groot deel van de vrachtwagens die er passeren net afkomstig is van de bedrijven die in de omgeving actief zijn.

“We krijgen geregeld melding van bewoners over het vrachtverkeer. Telkens volgen er controles, maar de politie stelt eigenlijk weinig overtredingen vast. In 95 procent van de gevallen gaat het om vrachtwagens die daar moeten zijn. Het is ook vervelend om dezelfde vrachtwagens tegen te houden”, legt hij uit.

“De politie zal echter blijven controleren en zal hiervoor meer tijd hebben eens de vrachtwagensluis actief is. Dan moeten daar geen manuele controles meer gebeuren.”

Geen degelijk voetpad

De raadsleden zijn tevreden met de extra controles, maar wijzen voor de Moerbosstraat op een extra probleem.

“Er is daar ook geen degelijk voetpad aanwezig, terwijl er in een van de zijstraten net een kleine woonwijk voor jonge gezinnen is bijgekomen. Het zou niet slecht zijn om dat aan te leggen.” Schepen Himpe beloofde deze suggestie mee te nemen naar de verkeerscel en het overleg met de technische diensten van de stad. (PNW)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier