Het wegdek van de Galgenveldstraat, een drukke verkeersader in de Industriezone Noord, werd vorige zomer heraangelegd en er werden nadien proefmarkeringen aangebracht ter hoogte van het kruispunt met de Kanegemstraat. "Maar definitieve markeringen blijven achterwege", zegt SP.A-raadslid Birger De Coninck. "Nochtans is he...

Het wegdek van de Galgenveldstraat, een drukke verkeersader in de Industriezone Noord, werd vorige zomer heraangelegd en er werden nadien proefmarkeringen aangebracht ter hoogte van het kruispunt met de Kanegemstraat. "Maar definitieve markeringen blijven achterwege", zegt SP.A-raadslid Birger De Coninck. "Nochtans is het kruispunt een belangrijk knelpunt voor fietsende scholieren tussen Kanegem en Tielt. De zichtbaarheid is er beperkt en er is geen oversteekplaats."De vorige bestuursmeerderheid beet zich de tanden stuk op het dossier. Er was al sprake van de aanleg van een rotonde, maar dat bleek net niet haalbaar. In het tweede deel van 2016 bleek, tot tevredenheid van omwonenden, dan toch een oplossing in de maak: vrijliggende fietspaden, afgescheiden door een haag en ook oversteekplaatsen op zo'n 50 meter van het kruispunt. Die plannen werden echter nooit uitgevoerd."We stellen voor om tegen het begin van volgend schooljaar het kruispunt te beveiligen voor fietsers door de nodige wegmarkeringen aan te brengen en misschien ook een voorsorteerstrook of opstelvak voor fietsers komende uit Kanegem aan te duiden", aldus Birger De Coninck, die ook de aanleg van een fietssuggestiestrook over de volledige lengte van de Galgenveldstraat voorstelde.Schepen van Verkeer en Mobiliteit Vincent Byttebier (CD&V) vindt dat het raadslid nu wel een heel krappe deadline plakt op een dossier dat al jaren aansleept. "Jullie hebben er twee jaar over gedaan, dan mag je niet verwachten dat wij dit in twee maanden oplossen." Hoe dan ook dringen zich in de toekomst infrastructurele aanpassingen op. (TVW)