Tieltenaar wil meer plaats om te fietsen en daarvoor moet zwaar verkeer wijken

Bert Reubens en Joris Cools, respectievelijk voorzitter van de werkgroep Lokale en Leefbare Stad.© gf
Bert Reubens en Joris Cools, respectievelijk voorzitter van de werkgroep Lokale en Leefbare Stad.© gf
Redactie KW

Meer eenrichtingsverkeer in het centrum van Tielt, veiliger fietsverbindingen en twee groene assen doorheen het centrum. Dat is waar de Tieltse Mondiale Raad in een aan de stad overgemaakt mobiliteitsadvies voor ijvert. Over het algemeen wil de Tieltenaar meer plaats om te fietsen. SP.A vergroot de druk nog op het stadsbestuur om zwaar verkeer uit het centrum te bannen.

Voor bijna 70 procent van de ruim 2.000 mensen die de onlinebevraging invulden, bedraagt de afstand tot werk of school minder dan zeven kilometer. “Een meerderheid van 55 procent wil zoveel mogelijk doorgaand verkeer uit het centrum weren en 40 procent wil zeker zwaarder verkeer van meer dan 7,5 ton bannen”, zegt schepen van Verkeer en Mobiliteit Vincent Byttebier (CD&V). Twee derde toont zich gewonnen voor de aanleg van de zuidwestelijke tangent, de doortrekking van de ring.

Na een grondige denkoefening van de werkgroep Lokale en Leefbare Stad heeft de Mondiale Raad het stadsbestuur inmiddels adviezen bezorgd om de zwakke weggebruikers meer plaats te gunnen. “Verbied extra lawaaierig en vervuilend verkeer en stimuleer bedrijven die zich nog in de kernen bevinden om naar de bestaande industriezones te verhuizen, naast klassieke maatregelen als tonnagebeperking en snelheidslimieten”, zeggen Bert Reubens en zijn collega’s van de werkgroep. “Werk enerzijds aan een goede ontsluiting van Tielt en anderzijds aan het ontmoedigen van doorgaand verkeer door slimme inrichting.”

Zestig procent van de deelnemers aan de mobiliteitsenquête van de stad vindt autovrije zones een goed idee en van het deel dat niet overtuigd is, meent 40 procent dat het wel kan binnen bepaalde tijdsgrenzen. “Wat een veilige oversteek van de ring betreft, kiest 59 procent voor een fiets- en voetgangersbrug”, geeft schepen Byttebier nog mee.

Afgescheiden fiets- en wandelpaden

De Mondiale Raad pleit alvast voor meer eenrichtingsverkeer. “Zo komt er meer plaats vrij voor groen en afgescheiden fiets- en wandelpaden en is er minder luchtvervuiling. De Grote Hulststraat, Ieperstraat, Sint-Michielstraat, Stationstraat en Oude Stationstraat komen hier zeker voor in aanmerking, net als het Stationsplein, dat nu nog één groot verkeerskluwen is”, adviseren Bert en co nog.

De werkgroep suggereert ook groene assen met zo veel mogelijk exclusieve wandel- en fietswegen in het groen. “Denk aan een noord-zuid-as van de bron van de Poekebeek aan Watewy naar de Poelberg en een oost-west-as van de Haantjesstraat in Aarsele naar de oude spoorwegberm naar Meulebeke.”

Schoolstraten

En dan zijn er nog de verraderlijke schoolomgevingen. “Creëer schoolstraten en extra kiss&ride-zones, die wel afgescheiden moeten zijn van toegangen voor fietsers en voetgangers. Bewegwijzer ook schoolroutes”, aldus nog de werkgroep Lokale en Leefbare Stad.

Meer plaats voor de fietsers: in de Sint-Michielstraat bijvoorbeeld is dat nog een verre droom.©TOM VAN HOUTTE TVW
Meer plaats voor de fietsers: in de Sint-Michielstraat bijvoorbeeld is dat nog een verre droom.©TOM VAN HOUTTE TVW

Oppositiepartij SP.A heeft de adviezen goed gelezen en stelt vast dat haar voorstel om een verbod in te stellen op doorgaand vrachtverkeer op de as Kasteelstraat-Grote Hulststraat-Felix D’Hoopstraat daar perfect bij aansluit. “Het mag hier dan wel om gewestwegen gaan, decretaal kan het stadsbestuur perfect de nodige verkeersreglementen aannemen op die bewuste wegen”, zegt Simon Bekaert. In de gemeenteraad van donderdagavond 4 februari zette hij de beslissing op de agenda om nog deze bestuursperiode een verbod in te stelen. De raad viel echter buiten het bestek van deze krant.

Flexibel parkeerbeleid

Verder ijvert de Mondiale Raad voor leefbare en groene woonkernen, het stopzetten van de aanleg van nieuwe (auto)wegen en verkavelingen en een flexibel parkeerbeleid.

Ook ziet de werkgroep (openbare) mobiliteit als een basisrecht voor iedereen. Daarbij komen ook de vragen naar een efficiënte overlegstructuur en het positief informeren van de bevolking met het gebruik van ambitieuze en meetbare doelstellingen en meer inzet van technologie en slimme applicaties.

De Mondiale Raad overhandigde haar adviezen aan schepen voor Verkeer en Mobiliteit Vincent Byttebier (CD&V), alsook aan het begeleidende studiebureau Vectris. Tijdens een constructief gesprek verzekerden de initiatiefnemers de schepen dat ze de duurzame resultaten van het Tieltse mobiliteitsplan zullen blijven bewaken. “We zijn er zeker van dat de professionals van stad Tielt en Vectris goed geplaatst zijn om met deze voorstellen aan de slag te gaan en deze verder uit te werken”, aldus nog Bert Reubens en co. (TVH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier