Tielt legt zich niet neer bij sluiting van stationsloket

Treinreizigers zullen in het Tieltse station op de ticketautomaat aangewezen zijn om een vervoersbewijs te kopen.© TVW
Treinreizigers zullen in het Tieltse station op de ticketautomaat aangewezen zijn om een vervoersbewijs te kopen.© TVW
Tom Van Houtte

De Tieltse politiek en met hen een pak treinreizigers zijn het niet eens met de beslissing van de NMBS om in hun stad, net als in 43 andere Belgische stations, het loket te sluiten. In de Europastad hopen ze nu maar dat de wachtruimte minstens een deel van de dag mag openblijven. “Er moet een tussenoplossing bespreekbaar zijn”, vindt schepen van Verkeer en Mobiliteit Vincent Byttebier (CD&V).

De NMBS maakte bekend dat het 44 bijkomende stationsloketten gaat sluiten in ons land. Tielt is een van de getroffen steden en gemeenten. Volgens de NMBS kloppen reizigers almaar minder bij de loketten aan om een vervoersbewijs aan te kopen. In 2020 waren ze nog goed voor amper 20 procent van de verkoop. Een treinticket wordt steeds vaker aan een automaat of digitaal gekocht.

Uitbater shop moet helpen

De NMBS telt een 70-tal stations die 60 tot 92 procent van de tijd niet actief zijn. Gani Latifi van Stationsshop Leona in Tielt heeft daar weinig boodschap aan. “Reizigers komen me niet zelden vragen om hen te helpen bij de aankoop van een ticket. Als het kan, doe ik dat graag.”

“Ik vind het vooral schandalig dat mensen vaak in regen en wind op de trein moeten wachten omdat de wachtzaal gesloten is. Normaal laat ik hen in mijn winkel schuilen, maar door de coronamaatregelen weiger ik dat met pijn in het hart.”

Ingangsdeur automatiseren

Daar raakt Latifi een teer punt aan. Sinds een zestal jaar blijft het loket in de namiddag gesloten, op zondag zelfs de hele dag. Probleem is dat dan meteen het hele stationsgebouw op slot gaat en ook de wachtruimte niet meer toegankelijk is.

“De NMBS zou de ingangsdeur in het voorjaar laten automatiseren, zodat de wachtruimte open blijft eens het loket dichtgaat. ’s Avonds kan het gebouw dan vanop afstand worden gesloten”, zegt schepen Byttebier.

Met het recente nieuws hopen we meer dan ooit dat de NMBS die belofte nakomt .” Sowieso gaat het stadsbestuur de NMBS om uitleg vragen. “In gesprekken die we de voorbije maanden voerden, kwam een permanente sluiting van het loket nooit aan bod. Er moet toch een tussenoplossing bespreekbaar zijn. We gaan alvast in overleg met andere getroffen steden en gemeenten.”

Motie SP.A en meerderheid

Oppositiepartij SP.A zal in de Tieltse gemeenteraad van donderdag 4 februari een motie neerleggen tegen de sluiting van het loket. De meerderheid is dat zelf ook al van plan. “Dit is onaanvaardbaar in een station waar dagelijks 1.000 mensen de trein nemen”, vind Simon Bekaert van SP.A.

“Bovendien zijn loketbediendes er om treingebruikers te informeren over het beste tarief of de meest ideale formule. Ook zorgt hun aanwezigheid voor sociale controle, en is het een garantie op een veilige en propere wachtzaal en perron.”

Stewards

NMBS-woordvoerder Bart Crols zegt dat de wachtzaal zeker toegankelijk blijft op de momenten dat ze dat nu nog is, ’s morgens dus. In een overgangsperiode van 1 maart tot eind dit jaar zal het loket nog twee tot drie dagen per week open zijn.

Vanaf begin maart zullen stewards treinreizigers ook begeleiden bij de aankoop van een ticket aan de automaat.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier