De co-chauffeur in de zware oplegger was uitgestapt om in allerijl het verkeer tegen te houden, zodat zijn makker achteruit kon rijden om de korte bocht naar het bedrijf te nemen. Hij kwam te laat, want de trein vanuit Oudenaarde naderde in volle snelheid. Remmen kon, maar een aanrijding was niet meer te vermijden. De locomotief beukte tegen het achterste deel van de oplegger en samen richtten zij grote schade aan. De klap was tot ver te horen en de locomotief kwam met zijn wielen naast de treinsporen terecht.
...

De co-chauffeur in de zware oplegger was uitgestapt om in allerijl het verkeer tegen te houden, zodat zijn makker achteruit kon rijden om de korte bocht naar het bedrijf te nemen. Hij kwam te laat, want de trein vanuit Oudenaarde naderde in volle snelheid. Remmen kon, maar een aanrijding was niet meer te vermijden. De locomotief beukte tegen het achterste deel van de oplegger en samen richtten zij grote schade aan. De klap was tot ver te horen en de locomotief kwam met zijn wielen naast de treinsporen terecht.De schade aan de sporen en de bovenleidingen was groot, maar kon op vrij korte tijd in orde gebracht worden. Thierry Desmet uit de Vogelwijk in Deerlijk is, via het bedrijf waar hij werkt, dikwijls als ploegbaas in de weer voor Infrabel. "Toen ik vrijdagochtend naar mijn werk reed, kon ik hier nog niet voorbij. Ook de overgang op de wijk Steenbrugge was nog dicht. Ik zag meteen dat er grote schade was. De poort naar het bedrijf is alvast klaar voor het schroot. Hoeveel dit zal kosten, kan ik niet inschatten. Je moet ook rekening houden met het stilstaan en de vertragingen van treinen... Dan kom je uit op grote sommen."De truck in kwestie was van de Brusselse firma Alpi, gespecialiseerd in vervoer tussen Italië en België. Philip Bruggeman van Bruvatex: "Wij werken vaak met die transportfirma om textiel heen en weer te voeren. De bedrijfsleider is een Italiaan die ons bedrijf op de Statiewijk goed kent. De korte bocht, net voorbij de spoorovergang, is een doorn in het oog van menig vrachtwagenchauffeur. Wij verwittigen iedereen dat je een moeilijke inrijbeweging moet maken. Het was de eerste keer dat die chauffeurs naar hier kwamen en het liep mis."De toegang naar het bedrijf, dat meer dan 60 jaar bestaat, werd destijds gekocht aan de Spoorwegen. Het plaatsen van de bel- en lichtsignalisatie leidde tot de moeilijke situatie. Peter Sergeant, financieel directeur van Bruvatex: "De lichten enkele meters verplaatsen in de richting van Kortrijk zou het inrijden vergemakkelijken, maar dit weigert men omdat de zichtbaarheid voor de weggebruikers van de Stations- en Pladijsstraat dan minder goed is.""De chauffeurs komen meestal van de E17", zegt Philip Bruggeman. "Wie regelmatig komt, rijdt aan de spoorweg even verderop tot het rondpunt in Zwevegem en kan bij het terugkeren makkelijk indraaien vanuit de andere richting. Als wij chauffeurs zien twijfelen, stappen wij er meteen naar toe om die oplossing aan te bevelen. Donderdagnamiddag was er geen tijd genoeg om dit zo op te lossen."Het is vijf jaar geleden dat een dergelijke ravage op dezelfde plaats gebeurde. Ook dan liep het mis tijdens een gelijkaardige inrijbeweging. (Marc Vergote)