Tegen 2021 ook ‘s avonds bussen naar Kortrijkse deelgemeenten

Matti Vandemaele (Groen): "We zetten met dit plan zeker stappen vooruit, maar er zijn ook mankementen." © AN
Annelies Nollet
Annelies Nollet medewerker KW Kortrijk-Menen

Het ziet ernaar uit dat de inwoners van de Kortrijkse deelgemeenten vanaf volgend jaar wat langer van huis zullen zijn als ze een pintje gaan pakken in het centrum van de stad. Een eerste, voorlopige versie van het Openbaar Vervoerplan 2021 voorziet in het weekend immers bussen tot iets na 23 uur. De Kortrijkse gemeenteraadsleden reageren overwegend positief op het plan, al moet er op andere lijnen wel ingeboet worden.

Dinsdagavond werd tijdens de verenigde raadscommissie in Kortrijk een eerste versie van het Openbaar Vervoerplan 2021 voorgesteld. Het plan is afkomstig van de Vervoerregioraad. Het gaat om een voorlopige versie die eind dit jaar pas goedgekeurd wordt door de gemeenteraad. Het extra budget dat de Vlaamse regering pas vrijdag toekende, is nog niet opgenomen in de berekeningen. In Kortrijk gaat dat over 423.002 euro in 2021. Schepen van Mobiliteit Axel Weyts (SP.A) reageerde meteen enthousiast. Vooral het feit dat er ‘s avonds langer bussen zullen rijden van en naar de deelgemeenten vindt hij positief. “Dat is iets waar we al jaren om vragen”, aldus de schepen.

Focussen op de vraag

De visie van vervoersmaatschappij De Lijn verandert enigszins. “Waar het vroeger de bedoeling was dat er op een paar 100 meter van elk huis een halte was, ongeacht of die gebruikt werd, gaan we ons nu meer focussen op die plaatsen waar er echt meer vraag is naar openbaar vervoer”, klinkt het. Meer dan 80 procent van de Kortrijkse inwoners komt zo binnen een afstand van 800 meter van een bushalte te wonen.

Concreet komt er een avondaanbod voor elke deelgemeente met uitzondering van Kooigem en voor AZ Groeninge. Op dit moment vertrekt de laatste bus naar Heule immers al rond iets voor 21 uur tijdens weekdagen. Wie in Marke woont heeft nog meer pech. Die moet om 19.45 uur al op de bus zitten, zelfs op een zaterdagavond. Een grote bron van ergernis voor veel inwoners van de deelgemeenten.

In het plan zijn geen extra stadsbussen opgenomen, maar die zijn broodnodig – Matti Vandemaele (Groen)

Maar daar komt vanaf 2021 dus verandering in. Dan is het laatste vertrek op weekdagen en zondagavond vanuit Kortrijk station naar de deelgemeenten voorzien om iets voor 22 uur en in het weekend iets na 23 uur. Naar Kooigem rijdt er volgend jaar enkel nog tijdens de spitsmomenten elk uur een bus. Op de as naar Aalbeke komen er twee bussen per uur tijdens de spitsuren. Op zondag komt er een verruiming van het hele aanbod, al is dat in mindere mate dan het stadsbestuur gevraagd had.

Verder worden in Bissegem, Heule en Marke verschillende buslijnen gebundeld. Stadslijn 9, die naar de Drie Hofsteden en de Cederlaan rijdt, verdwijnt. Maar dat traject wordt deels opgevangen met de streeklijn Harelbeke-Deerlijk-Waregem. Die zal dan langs de Sint-Janswijk en het kanaal rijden. De buslijn naar De Lange Munte zal niet langer door de Sint-Elisabethwijk rijden en de lijn vanuit Rollegem rijdt niet langer via De Marionetten, wel via Bellegem. Van Sente geraak je niet meer in Kortrijk via Heule, wel via Kuurne. Lijn 13 naar hogeschool Vives en universiteit Kulak zal in het weekend niet meer rijden, met uitzondering van zondagavond.

Tot slot wordt er ook meer ingezet op deelfietsen. Dat zullen niet de bekende blauwe fietsen zijn, wel een nieuw systeem. Dat moet redding brengen aan de eindhaltes. In totaal moeten er zeven extra locaties komen voor deelfietsen in Kortrijk. Het gaat onder andere over het centrum van Heule en Bissegem.

Te beperkt budget

Oppositiepartij Groen Kortrijk, voor wie openbaar vervoer een absoluut stokpaardje is, reageerde alvast overwegend positief. “We zetten met dit plan zeker stappen vooruit”, aldus Matti Vandemaele. “Maar er zijn ook mankementen. Zo is er nog steeds geen goeie verbinding tussen de deelgemeenten onderling en is er geen duidelijk plan voor de verbinding met Hoog Kortrijk. Ook extra stadsbussen (liefst mini en elektrisch) zijn niet opgenomen in het plan. Ze zijn nochtans broodnodig voor de mobiliteit van de binnenstad. We kunnen dus enkele stapjes vooruit zetten, maar door het beperkte budget is de echte omslag die we nodig hebben niet mogelijk. Dat moet fundamenteel anders, maar dat kost geld. Geld dat de Vlaamse regering liever aan feestcheques geeft voor 11 juli.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier