Vorige week werden 19 nieuwe trajecten goedgekeurd door het Vlaams Gewest. Zo ook zijn in West-Vlaanderen heel wat routes bijgekomen. Zo zijn er in Roeselare voor Aldi maar ook trajecten richting Unilin Insulation in Desselgem bijgekomen. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) had al eerder een basisnetwerk uitgestippeld dat bestaat uit snelwegen en enkele wegen in het havengebied. Bedrijven moeten zelf bij het Agentschap een aanvraag doen om een LZV-traject aan te vragen. "Dit is omdat niet elke route geschikt is om met dergelijke trucks te rijden. De vrachtwagens zijn langer en groter. De aangevraagde route wordt gecontroleerd op de toegankelijkheid. Er mag bijvoorbeeld op het traject geen zone 30 of scherpe bochten zijn. Er wordt ook gelet op het verkeer van voetgangers en fietsers", legt Veva Daniels, woordvoerster van het Agentschap Wegen en Verkeer uit. Eens het AWV de route heeft goedge...

Vorige week werden 19 nieuwe trajecten goedgekeurd door het Vlaams Gewest. Zo ook zijn in West-Vlaanderen heel wat routes bijgekomen. Zo zijn er in Roeselare voor Aldi maar ook trajecten richting Unilin Insulation in Desselgem bijgekomen. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) had al eerder een basisnetwerk uitgestippeld dat bestaat uit snelwegen en enkele wegen in het havengebied. Bedrijven moeten zelf bij het Agentschap een aanvraag doen om een LZV-traject aan te vragen. "Dit is omdat niet elke route geschikt is om met dergelijke trucks te rijden. De vrachtwagens zijn langer en groter. De aangevraagde route wordt gecontroleerd op de toegankelijkheid. Er mag bijvoorbeeld op het traject geen zone 30 of scherpe bochten zijn. Er wordt ook gelet op het verkeer van voetgangers en fietsers", legt Veva Daniels, woordvoerster van het Agentschap Wegen en Verkeer uit. Eens het AWV de route heeft goedgekeurd kan elk transportbedrijf er gebruiken van maken, maar ook alleen die route. Verder zijn er nog vergunningen nodig per voertuig, want die moeten aan tal van eisen voldoen. Ook de chauffeurs moeten een bijkomende opleiding volgen. Zo'n vrachtwagen kan tot 25 meter lang zijn en tot 60 ton wegen. Een gewone vrachtwagen is 19 meter lang en weegt 44 ton.Eens die vastligt, kunnen ook andere transportbedrijven daarvan gebruik maken. Maar ook alleen die route. Ook elk voertuig moet nog een vergunning krijgen. Die moeten voldoen aan alle eisen. De chauffeur moet ook nog een opleiding volgen. Het aantal aanvragen is in stijgende lijn in vergelijking met de vorige goedkeuringsronde. "Vooral Nederlanders hebben aanvragen ingediend. In Nederland bestaat het al langer. Maar de ruimtelijke ordening daar is ook helemaal anders. Het is vooral een andere manier om ons transport te organiseren. Zo'n vrachtwagen kan twee vrachtwagens vervangen, dat is dus minder verkeer op de weg wat voor het AWV een goede zaak is. Toch blijft het een moeilijk evenwicht met de verkeersveiligheid, dat laatste staat steeds voorop", laat Veva Daniel nog weten.Prof. Dr. Macharis (VUB), gespecialiseerd in duurzame logistiek en werkzaam in de onderzoeksgroep MOBI, vertelt dat er vooral een economisch voordeel is aan de LVZ's: "Hoe groter het volume per vrachtwagen, hoe lager de kost per vrachtwagen. Maar ook voor het milieu valt er winst te boeken: per ton vracht is er immers minder vervuiling. Vaak zijn die vrachtwagens gloednieuw en verbruiken zijn ze dus ook zuiniger of rijden op andere propere brandstoffen." Maar er zijn ook nadelen aan verbonden, in de eerste plaats de verkeersveiligheid. "Niet alleen op de lokale wegen, maar ook op autosnelwegen. Zo zijn de extra grote trucks moeilijker voorbij te steken. Maar de Vlaamse overheid doet studies en bekijkt traject per traject. En die aanpak is hierin bijzonder goed", vertelt Macharis. Volgens haar is het aantal aanvragen nog geen overweldigend succes, omdat het voor bedrijven logistiek niet zo eenvoudig is. Bedrijven moeten al heel specifiek weten dat een bepaald traject veel en vaak zal gebruikt worden vooraleer aanvraag te doen. Heel wat aanvragen hebben het ook niet gehaald.Ook voor de West-Vlaamse afdeling van isolatieproducent Unilin in Desselgem is de supertruck een welgekomen innovatie. Het bedrijf vervoert isolatieproducten die zeer licht zijn, maar veel plaats innemen. "In zo'n supertruck kunnen we meer producten laden in één keer. We willen ons transport zo efficiënt mogelijk organiseren door zo veel mogelijk in een vrachtwagen te laden. Vanuit een economisch en commercieel perspectief is die supertruck ook beter voor onze klanten. We kunnen dan meer in een keer leveren op een werf", vertelt Jeroen De Temmerman, operationeel directeur van Unilin.Maar het bedrijf erkent ook de ecologische voordelen van zo'n supertruck. "We zijn ons bewust van de ecologische voordelen. Unilin maakt isolatie dat gebouwen energie doet besparen. Het spreekt dus van zich dat we als bedrijf ook manieren zoeken om groener te worden", zegt Jeroen De Temmerman.Er zijn een aantal trajecten goedgekeurd door het Vlaams gewest. "Dat is voor ons bedrijf een extra troef. We werken samen met verschillende transportfirma's. En met die firma's zijn we nu aan het kijken om in het najaar 2019 de eerste proefleveringen te doen met supertrucks. We hopen zo de service voor onze klanten te kunnen verbeteren maar ook een bijdrage te leveren aan het milieu", besluit de operationeel directeur van Unilin. (Xander Cottens)