Studie moet aantonen hoe de R8 in Kuurne en Harelbeke veiliger kan

Redactie KW

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) onderzoekt verder hoe de verkeersveiligheid op de kruispunten met de R8 in Kuurne en Harelbeke verhoogd kan worden.

Minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts maakt in 2017 en 2018 geld vrij voor het verrichten van studies die moeten aantonen met welke concrete ingrepen op het terrein de veiligheid sterk zal verbeteren.

In 2013 vonden er maar liefst 9 ongevallen plaats op het kruispunt van de R8 en de Brugsesteenweg. Midden juli nog vond er opnieuw een ongeval plaats. “Het Agentschap Wegen en Verkeer plant er maatregelen om de veiligheid van zwakke weggebruikers te verhogen. Zo krijgen de fietsers eerder groen licht dan de auto’s en zal het fietspad worden opgeschoven. De opmetingen hiervoor moeten echter nog gebeuren en er zal een beperkte onteigening moeten plaatsvinden”, zo weet Bert Maertens.

Volgens AWV wordt de R8 idealiter gesloten, zowel ter hoogte van de Brugsesteenweg als ter hoogte van de N43. De Brugsesteenweg en N43 krijgen dan een aansluiting met de R8, terwijl de Noordlaan, de Kortrijksestraat/Kuurnsesteenweg en de Zandbergstraat een verbinding tussen de ventwegen krijgen of behouden. Om de Noordlaan ten volle te laten fungeren als invalsweg van de ventwegen naar de industriezone, zou de Heirweg dan worden afgesloten.

Het effect dat het afwerken van de Noordelijke R8 zou hebben op de mobiliteit ter hoogte van het complex Kortrijk-Oost wordt meegenomen in de studie over de complexen Kortrijk-Oost en Hoog-Kortrijk. “Het Agentschap Wegen en Verkeer plant deze studie in 2017 en voorziet hiervoor in 250.000 euro”, aldus Bert Maertens. Ook in 2018 voorziet AWV 100.000 euro voor een studie over de beveiliging van de aansluiting van de R8 met de N43, de Hippodroomstraat en de Zandbergstraat (Harelbeke).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier