Stro(oi)mannen Dominique en Yvan uit Zedelgem hebben stevige winterprik achter de rug

Yvan De Blauwe en Dominique Cobbaert. (foto BC)
Yvan De Blauwe en Dominique Cobbaert. (foto BC)
Redactie KW

Met de voorjaarstemperaturen voor de deur, zouden we durven vergeten dat we net een stevige winterprik achter de rug hebben. Om onze gewestwegen ijsvrij te houden, staan strooiers dag en nacht paraat. Twee van hen zijn Dominique Cobbaert en Yvan De Blauwe.

Strohandelaar Dominique Cobbaert (61) woont langs de Brugsestraat in Zedelgem. Het hele jaar door is hij bezig met zijn strocommerce. Zijn stiefzoon Yvan De Blauwe (38) uit Ichtegem werkt bij hem. Stro en strooien, het scheelt niet veel in letters moet Dominique gedacht hebben toen hij in 2007 met dat laatste gestart is.

“Te pas en ten onpas kan je tussen 15 oktober en 15 april opgeroepen worden om te strooien. Je moet dat graag doen, anders begin je er beter niet aan. Want je moet altijd paraat staan, ook op oudejaarsnacht moesten we bijvoorbeeld uitrijden”, begint Dominique. “We worden opgebeld en binnen het uur worden we in de regie in Brugge verwacht met onze vrachtwagens. Van daaruit vertrekken we om zout te strooien op onze gewestwegen. In tegenstelling tot mijn beginjaren, wordt alles nu elektronisch gestuurd.”

Ondertussen rijden zowel Dominique als Yvan uit om zout te strooien. De voorbije jaren is niet alleen de manier van werken veranderd, ook het gedrag van de mensen kreeg een gedaanteverwisseling.

“Vroeger werd er gestrooid ten dienste van het verkeer, nu verwachten de mensen dat de banen en fietspaden al openliggen nog voor ze opstaan. Anders zijn ze niet content. We merken ook dat er steeds minder respect is in het verkeer. Terwijl wij zout strooien aan 50 km/uur razen auto’s ons voorbij alsof ze ons niet zien. Of ze wuiven met één vinger in plaats van met vijf omdat ze vinden dat wij in de weg rijden”, gaat Yvan verder.

Geen kat op de baan

“Sommige mensen passen ook hun snelheid niet meer aan aan de weersomstandigheden. Het zal er wellicht mee te maken hebben dat we niet elk jaar een winterprik meemaken als deze van vorige week, waardoor ze het gevaar niet meer beseffen. Het zal voor ons alvast een winter zijn om niet meer te vergeten, want door de avondklok was er ’s nachts geen kat op de baan. Maar minder volk op de weg is niet per se goed. Het zout doet pas zijn werk als auto’s er over rijden en het dus aangedrukt wordt aan het wegdek.”

Ook wanneer er gestrooid wordt, blijft de strohandel doorlopen en moet het stro opgehaald worden in Frankrijk. “Als het heel druk is met strooien, doe ik voor het stro wel eens een beroep op transport”, vervolgt Dominique. “Trouwens, we moesten de afgelopen dagen niet in Frankrijk zijn. Daar was de ‘barrière de dégel’ van toepassing. Om het wegdek te beschermen wordt tijdens een periode van dooi geen zwaar verkeer toegelaten op kleine wegen.”

(BC)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier