"Er is inderdaad een perceptieprobleem met ons station. Het station van Lichtervelde blijft voor velen binnen de NMBS - helemaal onterecht - een onbenullig plattelandsstationnetje. Men heeft er geen enkele notie van het feit dat Lichtervelde een heel belangrijk kruisings- en overstapstation is van twee grote lijnen (Lijn 66 Brugge - Kortrijk - Brugge en Lijn 73 Gent - De Panne - Gent) naar de kust en het binnenland en omgekeerd. Het station van Lichtervelde is een cruciaal op-, over- en uitstapstation voor duizenden scholieren en studenten, forenzen en toeristen."

"Dat wil zeggen geen verzekerde aansluitingen meer: Lichtervelde is een typisch kruisings- en overstapstation met uiterst beperkte wachttijden. De aansluitingen worden altijd in de mate van het mogelijke verzekerd dankzij het stationspersoneel ter plaatse. Een gemiste aansluiting betekent bijvoorbeeld in het weekend voor een reiziger een extra wachttijd van een uur."

Een gemiste aansluiting betekent in het weekend voor een reiziger een extra wachttijd van een uur

"Het betekent ook geen dienstverlening en toezicht meer op de perrons en gebruik van de dienstovergang: dit betekent een aanzienlijke verhoging van het veiligheidsrisico en uiteraard een grotere kans op (dodelijke) ongevallen, geen hulp meer voor mensen met een beperking (rolstoel)."

"Zo zal er ook geen onmiddellijke tussenkomst ter plaatse meer zijn ingeval van incidenten, overlast of agressie door reizigers. Bijgevolg ook geen vlotte samenwerking meer met de politiediensten zoals tot nu toe steeds het geval was."

"Ten vierde zal er zo geen algemeen toezicht meer zijn op het stationsgebouw en de stationsomgeving in het algemeen, wat de deur openzet voor hangjongeren, overlast, vandalisme en verloedering van de stationsomgeving (zoals bijvoorbeeld het geval is in station Diksmuide)."

Dat ziet het gemeentebestuur dan ook liever niet gebeuren. "We vinden dit een vergissing en daarom hebben we de NMBS en de ceo aangeschreven om deze mogelijke beslissing aan te vechten en tegen te gaan. We willen dan ook dat het personeel in Lichtervelde blijft. Op drukke dagen hebben we soms tot 3.500 bezoekers en het is onaanvaardbaar als er dan geen toezicht is."

Bart Scrols reageert: "Het is absoluut niét de intentie van NMBS om de stations in het algemeen, en het station van Lichtervelde in het bijzonder, niet meer te bemannen, ook al omdat het station net een belangrijke overstap en aansluitingsstation vormt. Natuurlijk is het wel zo dat alle functies (in de treinen, aan de loketten en op het perron) versterkt moeten worden op die plaatsen en op die momenten waarop ze een maximale toegevoegde waarde hebben, en dat geldt voor alle stations."