Het probleem situeert zich vooral aan het begin van de bebouwing in de Murissonstraat. De smalle weg wordt niet breder, maar de woningen brengen voertuigen met zich mee. Jarenlang werd een soort gedoogbeleid toegepast: om de doorgang voor zowel personen- als vrachtverkeer te vrijwaren, konden bewoners er hun auto deels op het voetpad parkeren. "Begin januari kregen we echter een brief in de bus, waarmee ons duidelijk werd gemaakt dat dit...

Het probleem situeert zich vooral aan het begin van de bebouwing in de Murissonstraat. De smalle weg wordt niet breder, maar de woningen brengen voertuigen met zich mee. Jarenlang werd een soort gedoogbeleid toegepast: om de doorgang voor zowel personen- als vrachtverkeer te vrijwaren, konden bewoners er hun auto deels op het voetpad parkeren. "Begin januari kregen we echter een brief in de bus, waarmee ons duidelijk werd gemaakt dat dit vanaf nu afgelopen was." Eric Vanthournout, de buurtbewoner die aan de alarmbel trok, begrijpt de beslissing van het stadsbestuur niet helemaal. "Jarenlang ging dit goed, nu mag het niet meer. Wie hier woont, wil graag zijn wagen parkeren. Parkeergelegenheid aan beide zijden van de straat is broodnodig. Omdat we deels op het voetpad konden staan, werd het verkeer nooit gehinderd", stelt Eric Vanthournout.De gevolgen van de verplichting om volledig op de rijweg te staan bleven niet lang uit. "De vuilniswagen kon hier niet door", vertelt Eric. "Het was er gewoon te smal. Het was voordien al vaak puzzelen bij wagens die elkaar kruisten, nu is het onmogelijk geworden. Ook op gebied van veiligheid zijn er vragen te stellen. Dit keer was het de vuilniswagen die niet door kon, wat als het de volgende keer een brandweerwagen is?"Bevoegd schepen Patrick Roose begrijpt de heisa niet helemaal. "We kregen begin dit jaar een bericht van een bezorgde burger die ons op de hoogte bracht van de onveilige situatie", klinkt het op het stadhuis. "Voetgangers werden er bijna verplicht om op straat te wandelen omdat het voetpad vol wagens stond. We hebben de buurtbewoners allen aangeschreven en er hen op geattendeerd dat de wegcode dat nog steeds verbiedt."Wat dan met de te smalle doorgang? "De wegcode voorziet eveneens dat iedere bestuurder een doorgang van 3 meter moet vrijwaren" vult de schepen nog aan. "Wanneer je merkt dat dit niet meer het geval zal zijn, dan moet je je wagen ergens anders parkeren. Een buurtbewoner stuurde ons inderdaad een bericht met zijn opmerkingen en wij zijn hier ook niet doof voor. We plannen een gezamenlijk moment waar we met zijn allen rond tafel zullen gaan zitten, zodat we tot een constructieve oplossing kunnen komen."