Stationsomgeving Beernem wordt ondanks werken toch veiliger

Redactie KW

Met twee tijdelijke perrons doet het station van Beernem zijn best om de dienstverlening optimaal te laten verlopen. Voor reizigers die zich van en naar het station naar huis of hun auto willen verplaatsen, verloopt het proces moeilijker. De gemeente ontving al meerdere klachten over de veiligheid rond de stationswerken.

De vroegere voetgangerstunnel onder de sporen en de doorgang van het stationsplein naar de H d’Ydewallestraat zijn definitief dicht. De zwakke weggebruikers, fietsers, voetgangers, minder mobiele mensen, schoolkinderen moeten zich nu steeds verplaatsen via de brug. Of zijn verplicht om de Stationsstraat of de Wingene Steenweg te dwarsen. N-VA-gemeenteraadslid Arthur Mortier vroeg om oplossingen: “Ik vind dat er een zebrapad moet komen, beneden aan de brug aan de kant van de Wingene Steenweg. Treinreizigers die van de parking Reigerlo, Tiengemeten, of Kerkhofdreef komen, of fietsers die uit Sint-Joris komen via de tunnel Di-Coylde, dwarsen op deze plaats de rijweg. Het is daar levensgevaarlijk. Niemand begeeft zich naar het zebrapad aan het tankstation Shell, want dat is een ferme omweg. Kant Stationsstraat kan het wel, waarom zou dit niet kunnen kant Wingene Steenweg?”

“Onmogelijk”, reageerde burgemeester Jos Sypré. Een zebrapad zou daar gevaarlijk zijn, omdat auto’s van de brug komen en voetgangers niet van ver kunnen zien, om af te remmen. “Daarnaast mogen we daar geen zebrapad plaatsen, omdat die weg een gewestweg is. En van het agentschap wegen en verkeer krijgen we geen toestemming om daar een oversteekplaats te maken.” Het verlengen van de zone 30, ook een vraag van Arthur Mortier, komt er wel. Net als een parkeerverbod op de brug. Daarnaast zorgt de gemeente ook voor verlichting op de brug, komen er rijplaten aan de fietsenstalling, verhardingen waar het moeilijk stappen is én een veilige afscheiding voor voetgangers én fietsers op de brug.

(AVH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier