Stadsbestuur werkt aan structurele oplossing voor stijgend fileleed op Torhoutsesteenweg

Onderschrift tag with 7 point dummy text. Onderschrift tag with 7 point dummy text. Onderschrift tag with 7 point dummy text.
Jeffrey Roos
Jeffrey Roos Medewerker KW

De Torhoutsesteenweg is al jaren een probleem op vlak van mobiliteit. De komst van de nieuwe winkelketens Decathlon en MediaMarkt doen de situatie geen goed. De N-VA pleit al langer voor de aanleg van een ringweg, maar die is er nog steeds niet. “De studie voor een duurzame oplossing is volop aan de gang”, klinkt het bij schepen van Mobiliteit, Björn Anseeuw (N-VA).

De meeste Oostendenaars met een auto mijden liever de Torhoutsesteenweg op piekmomenten. Vaak is het er lang aanschuiven tot grote ergernis van de autobestuurders. Nog geen jaar geleden opende de Nederlandse supermarkt Albert Heijn er een filiaal. Onlangs werd achter de bestaande winkels, ter hoogte van de Rolbaanstraat, een nieuw shoppingcenter opgezet. Ondertussen nam Decathlon er haar intrek. Ook electroketen Vanden Borre koos onlangs voor de Torhoutsesteenweg. Met de verhuis van MediaMarkt van de site ter hoogte van de baskettempel van BCO naar de Torhoutsesteenweg kwam daar nog een drukbezochte winkelketen bij.

Piekmomenten

De mobiliteit in de Torhoutsesteenweg is al lang geen onbesproken blad meer. Vooral tijdens piekuren is het er aanschuiven geblazen. We namen zaterdag omstreeks 15 uur zelf de proef op de som en begaven ons met de wagen vanaf de Mariakerkelaan richting Gistel. Tot aan de rode lichten van de Rolbaanstraat ter hoogte van Decathlon reden we welgeteld 20 minuten om op onze bestemming te geraken. En dat op een recht stuk van een kleine kilometer. Bij terugkeer hadden we zelfs een half uur nodig om ons van aan de rode lichten ter hoogte van de Rolbaanstraat tot aan de Mariakerkelaan te begeven. En zo is het altijd op piekmomenten. Ook maandag en dinsdag was dat het geval, maar dan telkens omstreeks 17 uur. Dan rijden immers heel veel mensen huiswaarts na de werkdag. Ook Oostendenaar Dave Geuskens (38) komt er dagelijks langs. “Mijn dochter loopt school in Nieuwpoort. Ik moet er dus dagelijks langs”, zucht de man. “Een alternatief is er niet meteen. Een stuk van de oplossing zou kunnen zijn dat men de weg naar de Steensedijk vanaf het rondpunt aan de Duinkerksesteenweg voor beide richting open zet. Ik ben telkens een uur onderweg van Nieuwpoort naar Oostende. 20 minuten van Nieuwpoort tot aan Decathlon en dan nog eens 40 minuten tot bij mij thuis. In principe zou het mij maximum een half uur kosten bij een vlotte doorstroming van het verkeer.”

Geen meerwaarde

De Torhoutsesteenweg is een van de belangrijkste invalswegen van de stad. Alle verkeer dat van de autosnelweg komt in Gistel en naar het centrum van Oostende wil, moet via de Torhoutsesteenweg. Het drukke school-, woon- en werkverkeer tijdens piekuren zorgt al jaren voor ellenlange files. Met de komst van de vele nieuwe winkelketens werd het er niet beter op. Eind 2006 werd na een proefperiode een vaste rotonde aangelegd op het kruispunt van de Torhoutsesteenweg met de Duinkerkseweg. Daarnaast kwam er ook een bypassweg voor wie de Duinkerksesteenweg wil inslaan, komende van het centrum. Tijdens de proefperiode was immers gebleken dat het verkeer sneller doorstroomde. Jaren later lijkt de rotonde geen meerwaarde meer.

Ook de plannen voor een tunnel onder de Elisabethlaan op het kruispunt met de Torhoutsesteenweg werden intussen opgeborgen. Het kruispunt is al langer een van de pijnpunten op de invalsweg. Het Vlaams Gewest had grote plannen om de Elisabethlaan te ondertunnelen. De tunnel zou ingaan ter hoogte van de Sint-Janskerk om zo onder de Torhoutsesteenweg lopen. Dat zou het kruispunt in de eerste plaats veiliger moeten maken, maar het zou ook moeten zorgen voor een vlottere doorstroming van het verkeer. Op het kruispunt gebeurden al meerdere dodehoekongevallen met dodelijke afloop.

Ringweg

In 2015 kreeg het toenmalig stadsbestuur van de West-Vlaamse Intercommunale een scenario met een vaste middenberm en twee extra ronde punten voor de ontsluiting van de nieuwe KMO-zone aangereikt. Huidig schepen Björn Anseeuw en toenmalig fractieleider voor de N-VA was niet akkoord met de plannen en uitte zijn ongenoegen. “Een systeem met middenbermen zorgt ervoor dat men langer op de Torhoutsesteenweg moet blijven om in een winkel aan de overkant te geraken. Het komt de aantrekkelijkheid van Oostende niet ten goede en is ook duur”, liet hij toen optekenen

En dan is er nog het plan om een ringweg aan te leggen tussen de Kromme Elleboog en de A10. Björn Anseeuw riep toen ook al op om snel werk te maken van het mobiliteitsplan. “De stad moet expliciet kiezen voor de nieuwe ringweg. Die is nodig om de fileproblemen op de Torhoutsesteenweg structureel aan te pakken”, zei hij toen.

Studie

Anseeuw, ondertussen schepen, staat nog steeds achter zijn woorden van vijf jaar geleden. “In het verleden werden scenario’s voorgesteld met een middenberm en ronde punten. Daarvan is alvast gebleken dat het de zaak alleen maar erger zou maken. Het zou er namelijk voor zorgen dat auto’s die links willen afslaan om er een winkel te bezoeken, nog langer op de Torhoutsesteenweg moeten blijven. En meer auto’s langer op die weg houden, betekent natuurlijk nog meer file. En dat is het laatste wat we willen”, laat Anseeuw weten. “Bij de opening van de MediaMarkt hebben we hetzelfde fenomeen gezien als bij de opening van de Albert Heijn: iedereen wou er op hetzelfde ogenblik naartoe. Natuurlijk gaat de filevorming op de Torhoutsesteenweg over meer dan alleen dat. We werken daarom hard aan een structurele oplossing. We doen dat samen met de Vlaamse overheid. De studie voor een duurzame oplossing voor onder andere de Torhoutsesteenweg is volop aan de gang. Daarin worden verschillende mogelijke oplossingen gesimuleerd om te zien wat het effect op de doorstroming telkens is. Ook het scenario van de ringweg wordt daarin gesimuleerd. Ik verwacht veel van deze studie. Want daarmee zullen we dit probleem eindelijk grondig kunnen aanpakken. Hoe meer baanwinkels er bij komen langs de Torhoutsesteenweg, hoe drukker het er wordt. Iemand er verbieden een winkel te openen kan natuurlijk niet. Het gaat ook telkens over extra tewerkstelling”, besluit Anseeuw.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier