Kortrijk heeft er een centrum vol van, Menen had er al eentje in de Sluizenkaai: een fietsstraat. Sinds het begin van het schooljaar heeft ook deelgemeente Lauwe haar allereerste fietsstraat beet. In de Hospitaalstraat in Lauwe is de snelheid beperkt tot 30 kilometer per uur en mag je als automobilist fietsers niet inhalen. En dat...

Kortrijk heeft er een centrum vol van, Menen had er al eentje in de Sluizenkaai: een fietsstraat. Sinds het begin van het schooljaar heeft ook deelgemeente Lauwe haar allereerste fietsstraat beet. In de Hospitaalstraat in Lauwe is de snelheid beperkt tot 30 kilometer per uur en mag je als automobilist fietsers niet inhalen. En dat werkt, zo klinkt het bij schepen van Mobiliteit Patrick Roose (SP.A). "In basisschool De Wonderwijzer zag men het aantal fietsers de jongste maanden beduidend stijgen. Ouders en kinderen voelen het effect van de maatregelen en nemen almaar vaker de fiets om naar school te gaan. Dat kunnen wij als stadsbestuur enkel maar toejuichen."De verkeersregels van een fietsstraat gelden echter niet alleen vlak voor en na schooltijd. Om de naleving van die zone 30 ook buiten de schooluren nog te versterken, komen er nu digitale snelheidsborden. "Zo zie je als bestuurder meteen hoe snel je rijdt. Ook omstaanders kunnen de snelheid aflezen, wat de sociale controle ietwat verscherpt. Uit eerdere proeven blijkt dat deze bordengoed werken als sensibiliseringsmaatregel. Er zullen jammer genoeg altijd enkelingen zijn die de verkeersregels aan hun laars lappen. Ook de komende weken zal de politie actief controleren, repressief optreden en beboeten waar nodig."De schepen benadrukt wel dat het absoluut niet om een heksenjacht gaat. "Het liefst zou ik hebben dat niemand beboet hoeft te worden. Dat zou immers betekenen dat iedereen de verkeersveiligheid in deze kwetsbare schoolomgeving mee helpt garanderen. Het risico op slachtoffers dat je neemt door te snel rijden, weegt trouwens nooit op tegen de zeer beperkte tijdswinst." (OV)