Stadsbestuur pakt uit met eerste fase van mobiliteitsplan: oppositie reageert kritisch

Dit beeld is straks verleden tijd, want lijnbussen zijn niet meer welkom in de schoolomgeving van de basisschool in de Keukeldamstraat. Op de foto zien we schepen Philip Himpe en directrice Veronique Amez. © a-DJW
Redactie KW

De stad neemt tien maatregelen om de mobiliteit in en rond het stadscentrum zowel vlotter als veiliger te laten verlopen. De eerste zeven vormen de eerste fase, de laatste drie komen straks aan bod in fase twee. Schepen van Mobiliteit Philip Himpe stipt aan dat daarvoor 28 vergaderingen nodig waren.

1. In de Jozef Duthoystraat en de Desselgemseweg aan de Expresweg komen er voorsorteerstroken die voor minder hinder op het kruispunt moeten zorgen.

2. In de kleinste delen van de Jozef Duthoystraat en de Henri Lebbestraat die van en naar de ring naar de Stormestraat en het stadscentrum leiden, is er straks eenrichtingsverkeer. De fietsers mogen wel in beide richtingen blijven rijden.

3. Een agent en een gemachtigd opzichter blijven tijdens de spitsuren op post op het kruispunt van de Zuiderlaan en de Damweg om de schoolkinderen veilig te laten oversteken naar de basisscholen in het stadscentrum. Voor de voertuigen die uit de Damweg komen is er geen regeling meer; zij moeten daar blijven wachten tot ze de Zuiderlaan in kunnen.

4. De Franklin Rooseveltlaan, die een belangrijke verbinding is tussen het stadscentrum over het Leeuwke naar de Expresweg en de E17, wordt heringericht. Er komen aan beide zijden fietspaden en het verkeer vanaf de E17 en de Expresweg wordt ontmoedigd om de heraangelegde laan in te rijden.

De bussen moeten gebruik maken van de diverse stopplaatsen op de ring met de haltes in de Noorderlaan, Westerlaan en Zuiderlaan

5. Voor een veiliger schoolomgeving aan het Heilig Hartcollege en 25 procent minder verkeer in de Stationsstraat is er eenrichtingsverkeer voorzien in de Marcel Windelsstraat vanuit de Stationsstraat tot aan de inrit/uitrit van de parking aan park Casier. Fietsers mogen in beide richtingen.

6. De belangrijkste maatregelen in het stadscentrum zijn dubbel. Eerst komt er de intussen veelbesproken verkeerslus met een knip in het plaatselijk verkeer. Concreet: voertuigen uit de Stormestraat moeten rechtstreeks de Stationsstraat in. Tweede ingreep is de verkeersstroom vanuit de Holstraat die naar de Keukeldamstraat zal verlopen en ook over de markt kant cafés rechtstreeks de Stationsstraat in. Op die manier komt de achterzijde van de kerk kant het Pand occasioneel verkeersvrij, onder andere voor evenementen, festiviteiten en dergelijke meer.

De tweede en misschien wel belangrijkste ingreep van allemaal is het weren van de lijnbussen uit het centrum. Dat zal de veiligheid aan de basisschool in de Keukeldamstraat gevoelig verhogen, net als op en rond het marktplein zelf. De bussen moeten gebruik maken van de diverse stopplaatsen op de ring met de haltes in de Noorderlaan, Westerlaan en Zuiderlaan.

7. In het Meersstraatje, de verbinding tussen de Stormestraat en de Meersstraat, is er enkel doorgang voor fietsers en voetgangers.

Tom Demunter sabelde de eerste fase van het mobiliteitsplan volledig neer.
Tom Demunter sabelde de eerste fase van het mobiliteitsplan volledig neer.© a-DJW

Tom Demunter (SP.A) noemt plan gemiste kans

Harde woorden van SP.A-gemeenteraadslid Tom Demunter, dinsdagavond tijdens de bespreking van het mobiliteitsplan. “Een gemiste kans, zoveel is duidelijk. De betere doorstroming van het verkeer in het centrum maakt de situatie niet aangenamer en veiliger. Integendeel: koning auto blijft regeren. Voor wanneer is de eerste autovrije straat? Wat betekent eigenlijk de achterzijde van de markt, die gedeeltelijk of niet verkeersvrij wordt? Waarom bijvoorbeeld in de Stationsstraat geen parkeerstrook opofferen en er een fietsstraat van maken? Heel veel uit de oorspronkelijke plannen is geschrapt om mogelijke kritiek te vermijden of te ontwijken. Met uitzondering van de Franklin Rooseveltlaan komt er nergens een nieuw fietspad of zebrapad. Hoe kan dat?”

Hallo, handhaving?

“Het slechtste punt is de handhaving. Dit jaar hield de politie tot nog toe negen acties die focusten op de fietsstraten. Slechts 21 officieel genoteerde overtredingen leverde dat op, terwijl de sp.a in september in diezelfde straten vijf uur lang de zaak in het oog hield en daarbij 39 overtredingen opschreef. Wat moeten we daarmee?”

“Intussen zijn wij zelf bezig met een enquête over alle schoolomgevingen en hebben we al veel werkbare suggesties genoteerd die niet in het plan voorkomen. Wordt vervolgd, dus.”

Hilde Malfait, Marij Van Lauwe en Inge Vandevelde.
Hilde Malfait, Marij Van Lauwe en Inge Vandevelde.© a-DJW

Drie dames van Groen stemmen verdeeld

Geheel volgens de partijfilosofie mochten de drie dames van Groen zelf oordelen over het plan en op basis van hun persoonlijke visie stemmen. Dat leverde een verdeeld resultaat op. Inge Vandevelde was pro, Marij Van Lauwe tegen, en Hilde Malfait onthield zich.

Inge Vandevelde vond het lovenswaardig dat de verkeersknip op het marktplein er ‘eindelijk’ komt. “Proficiat voor deze moedige beslissing. Maar wij gaan er wel van uit dat er een totaalherinrichting van het marktplein komt, met vooral veel groen en verfraaiing en geen stenen meer.”

Geen toekomstvisie

Marij Van Lauwe vond de voorgelegde zeven punten “een triestig spel, met een gebrek aan visie op mobiliteit. Waar kan je die terugvinden in dit plan? Is er eigenlijk een visie? Het voorgelegde biedt misschien oplossingen voor vandaag, maar zeker niet voor de toekomst. Want meer inwoners betekent meer verkeer. Wat gaan jullie daarmee aanvangen?”

Hilde Malfait had het over een gebrek aan participatie en inspraak. “Wij hebben nooit een reactie gekregen op onze voorstellen, geen feedback. Terwijl wij hadden willen weten wat jullie erover dachten. Dit was eenrichtingsverkeer. Wij voorspellen veel weerstand bij uitvoering van dit plan. Dit hadden jullie kunnen vermijden.”

Guy Van den Eyne en Michiel Vandewalle zijn trots op hun voorgestelde lussenplan dat werkelijkheid wordt.
Guy Van den Eyne en Michiel Vandewalle zijn trots op hun voorgestelde lussenplan dat werkelijkheid wordt.© a-DJW

Kartel Open VLD/N-VA fier op toepassen lussenplan

Het werkstuk van verkeersdeskundige Jo Deprez kreeg applaus van de oppositie en dan in het bijzonder van het kartel Open VLD/N-VA, dat zijn voorgestelde lussenplan – de ontdubbeling van en de knip in de verkeersstroom op het marktplein – ziet gerealiseerd.

Dertig jaar oud

De maatregelen zijn een verlengstuk van wat Guy Van den Eynde van de toenmalige PVV-jongeren al dertig jaar geleden voorstelde. “Nu komt het plan er wel, dankzij ons aandringen. Daar zijn wij fier op”, zei Michiel Vandewalle. “Ons oppositiewerk heeft gerendeerd. Maar er is nog veel te doen. En dat komt allicht in de tweede fase. Dan heb ik het over het kruispunt Eikenlaan-Expresweg in de wijk Bilkhage, waar voorsorteren moet komen in plaats van de aangekondigde afsluiting van dit kruispunt. Wij vragen ook dat je het systeem van fietsstraten en fietssuggestiestroken langs de stadsring R35 herbekijkt. Momenteel is de situatie voor de fietsers daar veel te gevaarlijk. Zij mogen niet als buffer dienen voor het verkeer. Maar wat nu voor fase 1 voorligt, is oké.”

Guy Van den Eynde wees erop dat hij een opener, transparant beleid had verwacht. “De meerderheid speelt met de voeten van de gemeenteraad, beloftes worden niet nagekomen en de bevoegde schepen gaat alles al rondbazuinen vooraleer wij samen mochten beslissen.”

(DJW)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier