Spectaculair: zeesluis van 2.100 ton uit het water getild in Zeebrugge

Aan de 2.100 ton zware roldeur van de Pierre Vandammesluis in Zeebrugge hangt naar schatting 750 ton oesters. © RJ
Roel Jacobus
Roel Jacobus journalist/muzikant

In perfect windstille omstandigheden is in Zeebrugge een 2.100 ton zware sluisdeur opgetild en weggevaren voor renovatie. De 60 meter brede roldeur wordt gereinigd en hersteld. Daarbij worden onder meer 750 ton oesters afgeschraapt.

In Zeebrugge is de meest landwaartse roldeur van de Pierre Vandammesluis opgetild en weggevaren voor grote renovatie. De ruim 2.100 ton zware deur zal tot september 2021 op de kade van International Car Operators (ICO) in de achterhaven staan. Daar wordt ze ontdaan van aangroei en slib, worden de mechanische onderdelen vervangen, de staalstructuur gerepareerd en aangepast en ten slotte krijgt ze een nieuwe, beschermende verflaag. Het gevaarte is 60 meter breed, 24 meter hoog en 10 meter dik.

De roldeur werd opgetild door hijsschip Gulliver, een krachtpatser die 3.300 ton kan heffen. “Die extra kracht was nodig, want we schatten dat er 750 ton oesters, helaas van een niet-eetbare soort, aan de deur hangen”, zegt Jan Goemaere, waarnemend afdelingshoofd Maritieme Toegang. “We gaan die verwijderen terwijl de roldeur op de kade staat. Bij de behandeling van de vorige deur in 2018 werden de oesters vooraf onder water afgeschraapt door duikers.”

Zeer grote sluis

Als sinds 2010 wordt de Pierre Vandammesluis, daterend uit 1984, in schuifjes gerenoveerd. “De totale renovatie zal klaar zijn in 2023”, zegt Filip Boelaert, secretaris-generaal van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.

“Het duurt zo lang omdat de sluis permanent moet blijven werken, want ze staat op haar eentje in voor de toegang tot de achterhaven. Ook de operatie van maandag is maandenlang voorbereid door al onze afdelingen in samenspraak met de private partners.”

“De Pierre Vandammesluis is de enige voldoende grote toegang naar de achterhaven. Ze versast jaarlijks ongeveer 8.000 schepen“, zegt minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD). “Dit is een cruciale schakel voor de haven van Zeebrugge als motor van de Vlaamse economie en welvaart. De haven genereert 10.000 directe en 10.000 indirecte jobs.”

Aan de sluisdeur hangt maar liefst 750 ton oesters, die helaas niet eetbaar zijn

Het verwijderen, herstellen en terugplaatsen van de meest landwaartse deur kost 18 miljoen euro. Ondertussen worden de deurkamer en de deurloop voor 6 miljoen euro aangepakt. Het complete renovatieprogramma van de sluis van 2010 tot 2023 kost 120 miljoen euro. Het gaat om een zeer grote sluis van 50 meter breed en 500 meter nuttige lengte.

Tweede sluis op koers

Omdat de achterhaven niet langer afhankelijk te laten zijn van één zeesluis, gaat de Vlaamse Regering door met haar plannen voor een tweede sluis, zegt minister Lydia Peeters.

Minister Lydia Peeters:
Minister Lydia Peeters: “Deze sluis is een cruciale schakel voor 10.000 directe en 10.000 indirecte jobs in de haven.”© RJ

Vorig jaar werd beslist om die te bouwen op de plaats van de oude Visartsluis. Bij een aantal omwonenden is er onrust en enkele mensen hebben procedures aangespannen. “Maar ik geloof dat we daar samen uit kunnen geraken door overleg en participatie”, zegt de minister. “Dat zal vanaf juni starten. We hebben voor dit jaar alvast 60 miljoen euro voorzien voor het verwerven van particuliere en bedrijfseigendommen, verdere studies en grondonderzoek.”

Van alle werven van de Vlaamse overheid, zouden volgens minister Peeters intussen 80 procent weer op kruissnelheid zitten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier