Sluiting overwegen nakend, gemeente wil doorgang vrijwaren

© Foto Kurt
Bram Vanlerberghe

Na de sluiting van de spooroverweg aan de Duifhoekstraat en Spoorwegstraat ziet het ernaar uit dat nog enkele overwegen in Lichtervelde op korte of middellange termijn zullen sluiten. Maar het gemeentebestuur ijvert in overleg met Infrabel om daar toch doorgang te vrijwaren.

Tijdens het vragenrondje informeerde N-VA-fractieleider Sofie Steurbaut naar de status van de geplande sluitingen van enkele spoorovergangen ten zuiden van de gemeente, meer bepaald die aan de Beverenstraat en Ridderstraat. “De N-VA-fractie werd de voorbije weken door meerdere verontruste burgers uit de wijken Heihoek, Vliekaert en Bossneppe gecontacteerd in verband met die geplande sluitingen. De burgers hebben het gevoel geen duidelijke informatie te krijgen en van het kastje naar de muur gestuurd te worden door enerzijds de gemeente en anderzijds Infrabel zelf. Gelet op de impact op het dagelijkse leven van de inwoners lijkt het ons dringend nodig om de inwoners op een transparante manier te informeren.”

“De sluiting van overweg 37, ter hoogte van ‘den Bras’, is definitief beslist, maar nog niet uitgevoerd. Wat is de concrete planning van de uitvoering? Ook de sluiting van overweg 36 Ridderstraat lijkt nakende te zijn. In welke fase zit de beslissingsprocedure daar. Is er al zicht op de uitvoeringsplanning? De sluiting van deze beide overwegen heeft een grote invloed op de verplaatsingen richting Beveren-Kapelhoek en Gits en bij uitbreiding Roeselare. Daarnaast is er ook een aanzienlijke impact voor de landbouwers in de buurt.”

Het is belangrijk om te kijken of het nodig is om een alternatief te voorzien. Langs de Kortekeer bedraagt de omweg 4,7 km, langs de Klinkestraat – die normaal gezien ook gesloten zal worden – is dat 4,2 km. Met andere woorden: het is verder omrijden om aan de andere kant van de spoorweg te geraken dan naar het centrum van de gemeente.”

Doorgang vrijwaren

Schepen van Mobiliteit Steven Bogaert (CD&V) liet weten dat er nog geen concrete beslissingen werden genomen. “Er is nog geen principe-overeenkomst. Net zoals het in de verkeerscommissie en de GBC is mee gedeeld is het een streefbeeld van Infrabel om verschillende overwegen te sluiten, niet enkel in Lichtervelde maar over heel Vlaanderen. Vanuit Infrabel is het de visie om de overwegen in de Ridderstraat en Beverenstraat te sluiten, de ene (Beverenstraat) al op korte termijn en de andere (Ridderstraat) op middellange termijn, tussen de 5 en 15 jaar. Ons standpunt vanuit de gemeente is dat wij nog altijd doorgang willen vrijwaren voor het verkeer, hetzij met een tunnel of op een andere manier. Het is aan Infrabel om dat na te gaan. Daarover is men op vandaag een studie aan het uitvoeren. Het is duidelijk vanuit de gemeente dat er ten allen tijde doorgang moet voorzien worden. We hebben ook contact met buurgemeenten omdat ook zij daar slachtoffer van kunnen zijn. Men benadrukt er dezelfde bezorgdheid naar Infrabel toe. Zo kunnen we onze krachten bundelen”, besluit de schepen, die benadrukt dat een goede communicatie naar de burger toe van belang is. “Via de verkeerscommissie moet er een duidelijk communicatieplan komen. We hebben geleerd na de sluiting van de overweg aan de Duifhoekstraat en Spoorwegstraat.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier