Schepen van Openbare Werken van De Panne Wim Janssens (ACT!E) benadrukte tijdens de gemeenteraad dat dit een dossier is dat al zestien jaar op tafel ligt. "Toenmalig schepen Roland Florizoone was de eerste die er zijn hoofd over boog. Later volgde Johan Blieck en nu mag ik het definitief ontwerp voorleggen. Alle onteigeningen zijn afgerond. In september 2020 start de heraanleg die 330 werkdagen zal duren, dat is ongeveer twee jaar."

Daarna nam projectingenieur Leslie Packo van het ontwerpbureau Plantec het woord om de werken toe te lichten. "Om het verkeer goed te kunnen omleiden zullen we een tijdelijke rotonde aanleggen bij de Sint-Idesbaldus- en Koksijdestraat. Enkel het plaatselijke verkeer zullen we in de werfzone toelaten. De andere chauffeurs en ook fietsers leiden we om via Veurne en Koksijde tot in De Panne en omgekeerd."

Werken

"We starten met de aanleg van een rotonde bij de Koksijdestraat en de Slableedstraat", overliep Packo. "Zowel in de richting van Veurne als in die van De Panne zullen we gelijktijdig aan de slag gaan. In totaal werken we in acht fasen. Op sommige plaatsen zullen we de weg opnieuw asfalteren, op andere herstellen we. Uiteraard pakken we ook het fietspad aan. In de Oosthoek- en Klokhofstraat kunnen de bewoners hun woning via drukriolen aansluiten op het gescheiden stelsel. In die twee straten vernieuwen we ook het beton. Aquafin investeert in een nieuw overstort." De totale kostprijs is 8.530.000 euro. Het grootste deel zal het Agentschap Wegen en Verkeer betalen. Ook de IWVA en Aquafin zijn partners. De Panne zal om en bij de 350.000 euro mee investeren.

Verkeersellende

Pol George (CD&V) vreesde verkeersellende. "Vooral tijdens het drukke zomerseizoen zal het aanschuiven worden. Kan de werf dan niet vrijgemaakt worden?" Dat zag burgemeester Bram Degrieck (Het Plan-b) niet zitten. "Een aannemer verbieden om in de beste periode van het jaar te werken kunnen we niet maken. Het wordt een paar jaar uitzweten." Johan Blieck (CD&V) was kritisch als het over de waterafvoer gaat. "Er komt dan wel een nieuw overstort maar het ongezuiverde water blijft in het Langgeleed lopen." De meerderheid had niet meteen een pasklaar antwoord op die kritiek en zal het extra onderzoeken.

Krant van West-Vlaanderen testte vorig jaar hoé slecht dat slechtste fietspad er dan wel bij ligt. Bekijk het filmpje.

(GUS)