Sint-Amandstraat vormt nieuwe politieke splijtzwam in Tielt

Schepen Veerle Vervaeke in de tot ringweg om te vormen Sint-Amandsstraat: "Met enkel kritiek te geven los je de problemen niet op." © Foto WME
Philippe Verhaest

Meerderheid en oppositie staan opnieuw lijnrecht tegenover elkaar. De verbreding van de Sint-Amandstraat kan volgens Vlaams minister Joke Schauvliege niet doorgaan en dat is te wijten aan fouten van de meerderheid, vindt CD&V. Klopt niet, zegt schepen Veerle Vervaeke: “Wij hebben het advies van advocaten en studiebureaus gevolgd en haalden zelfs de bouwvergunning binnen.”

Het plan is bekend: omdat de aanleg van het ontbrekende stuk van de zuiderring door de Vlaamse overheid alsmaar op zich laat wachten, vatte het stadsbestuur het plan op om de landelijke en bochtige Sint-Amandstraat te verbreden tot het kaliber van een ringweg, om zo snel mogelijk het zware verkeer uit het centrum weg te halen. Enkele buurtbewoners tekenden meteen bezwaar aan en dit werd door Vlaams minister van Natuur en Omgeving Joke Schauvliege (CD&V) nu gegrond bevonden.

Gemeenteraadslid Vincent Byttebier (CD&V) zegt dat de fouten bij het stadsbestuur liggen. “Het openbaar onderzoek is niet gevoerd zoals het hoort en als je een landelijke weg wil opwaarderen tot een ringweg is er, zoals de minister heel duidelijk zegt, een nieuw ruimtelijk uitvoeringsplan nodig. Een gemeenteraadsbesluit is dus niet voldoende.

“Halfslachtige oplossing”

“Wij vinden de verbreding van de Sint-Amandstraat een halfslachtige oplossing. Het verkeer gaat door een bochtige weg naar een industriezone – met veel dwarsverkeer van heftrucks – en in dezelfde adem dreigt dit project de noodzakelijke aanleg van de zuidwestelijke tangent van onze ring op de lange baan te schuiven. Laat ons daarom prioriteit geven aan de aanleg van de zuidwestelijke tangent als échte oplossing.

“Ook in het dossier Neringenstraat is meer dan een jaar tijd verloren door foute procedurekeuzes” – Vincent Byttebier (CD&V)

De CD&V-fractieleider vindt de soap van de Sint-Amandstraat een zoveelste blunder van het stadsbestuur. “Ook in het dossier Neringenstraat is meer dan een jaar tijd verloren door foute procedurekeuzes. Dit is jammer voor de verdere ontwikkeling van onze stad.”

Zeker twee jaar vertraging

Schepen van Openbare Werken Veerle Vervaeke (N-VA/Open VLD) kan de kritiek van CD&V maar matig appreciëren. “Dit zijn vijgen na Pasen”, foetert ze. “De Sint-Amandstraat is meerdere keren op de gemeenteraad besproken geweest, maar CD&V heeft het nooit over een ruimtelijk uitvoeringsplan gehad. Wij hebben niks tegen kritiek, maar die moet wel opbouwend zijn. Dat is hier zeker niet het geval. Bovendien is die zelfs ongefundeerd. Wij hebben in dit verhaal steeds het advies van advocaten en studiebureaus gevolgd en haalden in december 2017 zelfs de bouwvergunning voor de verbreding binnen. Dat bewijst dat we de juiste procedure gevolgd hebben.”

De files op de Tieltse ring raken voorlopig nog niet opgelost.
De files op de Tieltse ring raken voorlopig nog niet opgelost.© Foto WME

Veerle Vervaeke betreurt vooral dat het vele werk in dit dossier met één beslissing van tafel is geveegd. “Hier zijn we al vier jaar mee bezig”, zucht ze. “Maar door het bezwaar van welgeteld één buurtbewoner kunnen we opnieuw beginnen. Frustrerend, maar we geven niet op. Alle grondverwervingen waren al gebeurd, wat toont dat de de buren wél achter de plannen stonden. De aannemer stond klaar om dit najaar van start te gaan. De bredere Sint-Amandstraat moest in de loop van 2019 een feit zijn, nu zijn we weer voor minstens twee jaar vertrokken. En dat is jammer.”

“Uiteraard is de zuidwestelijke tangent ook óns ultieme doel, maar we willen tegelijkertijd werk maken van een tijdelijk en degelijk alternatief” – Veerle Vervaeke (N-VA/Open VLD)

Veerle Vervaeke onderschrijft wel voor de volle honderd procent de motie om vaart te zetten achter de aanleg van de échte zuidwestelijke tangent. “Uiteraard is dat ook óns ultieme doel, maar we willen tegelijkertijd werk maken van een tijdelijk en degelijk alternatief. We moeten immers realistisch zijn: de volledige zuiderring is jammer genoeg nog niet voor morgen. We moeten toch niet wachten tot er een zwaar of dodelijk ongeval met een vrachtwagen gebeurt aan het kruispunt van de Vierhoek? Ik spoor CD&V aan om mee de schouders onder het dossier te zetten. Zij hebben immers ook veel contacten in Brussel. Met enkel kritiek spuien zal er niks opgelost raken.”

Afgescheiden fietspad

Schepen Vervaeke benadrukt dat een bredere Sint-Amandstraat een win-winsituatie is voor iedereen. “De weg snijdt het bedrijf Latexco nu in tweeën. Dat zou bij de verbreding niet langer het geval zijn. Bovendien zou de straat ook een afgescheiden fietspad krijgen, wat de veiligheid alleen maar ten goede kan komen. We moeten opnieuw van start gaan, maar blijven vechten. Ons werk is niet af.”

De betrokken buurtbewoners wensten niet te reageren.

Neringenstraat: “Nu zo snel mogelijk aan het werk gaan”

Coup de théatre in het dossier rond de Neringenstraat. De bezwaren van de buurt zijn verworpen.

Goed nieuws, maar tegelijk ook erg bizar, vindt Veerle Vervaeke. “Plots is het bewuste dossier teruggevonden op het kabinet van minister Schauvliege. Vijf buren hadden bezwaar ingediend tegen de afschaffing van twee buurtwegen, maar het dossier was zoek. Nu is alles in één dag behandeld en de bezwaren zijn verworpen. Ondertussen hebben we verder aan het ontwerp gesleuteld om aan de verzuchtingen van de buren tegemoet te komen. Nu maken we werk van de omgevingsvergunning en daarna volgt de bouwvergunning. We hopen dat we de deadline van 2020 nog halen, want tot dan kunnen we rekenen op de subsidies van het Agentschap Onroerend Erfgoed, die we al in april 2014 verkregen hebben. We moeten dus zo snel mogelijk aan het werk.” (PVH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier