Schepencollege wil terug treinen tussen Eeklo en Maldegem

De partij Groen wil liever een fietssnelweg afgewerkt zien. (foto LV)
Redactie KW

Het schepencollege wil er alles aan doen om ten laatste tegen 2036 de treinverbinding tussen Gent en Eeklo uit te breiden tot Maldegem. Dat is het zesde project van de 12 werken van Maldegem.

Bij de installatie in 2019 heeft het Maldegems schepencollege zich voorgenomen om tijdens de eerste bestuursperiode 12 belangrijke dossiers op te starten. Daarvan hoopt het er een aantal in die bestuursperiode te kunnen realiseren. Andere projecten zullen over meerdere bestuursperioden lopen. Een van die projecten is het nummer 6 op de lijst, de treinverbinding tussen Maldegem en Gent.

De treinverbinding tussen Brugge en Gent over Maldegem kwam in 1862 door een privaat bedrijf tot stand. In het begin van de 19de eeuw werd de spoorweg genationaliseerd en ontstond de NMBS. Tot de modernisering van het openbaar vervoer met onder meer de uitbreiding van het lijnbusnetwerkwerk was de trein op die lijn een veel gebruikt vervoermiddel. Met de opkomst van de lijnbussen daalde ook in het Meetjesland het aantal treinen. Wat in Maldegem werd gevreesd, werd werkelijkheid. In het kader van besparingen bij de NMBS werd in 1959 de treinverbinding tussen Brugge en Eeklo afgeschaft. Kort daarop werd in West-Vlaanderen een deel van de spoorwegbedding uitgebroken. Het station in Maldegem bleef nog open omdat er dagelijks nog goederentreinen waren tussen Eeklo en Maldegem. Die trafiek werd in 1968 afgeschaft.

Door de opkomst van de vzw Stoomcentrum heeft de spoorverbinding tussen Maldegem en Eeklo een nieuwe toekomst gekregen. De NMBS verhuurt de spoorlijn tussen Maldegem en Eeklo (voorlopig) aan het Stoomcentrum tot 2034. De afgelopen jaren heeft de vzw veel inspanningen gedaan om de spoorlijn tussen Maldegem en Eeklo te vernieuwen. Er werd de afgelopen decennia door lokale politici en verenigingen verschillende malen aangeklopt bij de NMBS en de nationale politici om de spoorlijn tot Maldegem te heropenen. Door het negatieve antwoord dat er steeds kwam werd in Maldegem de hoop opgegeven dat de trein nog ooit zou terugkeren naar Maldegem. In hun verkiezingsprogramma van 2018 kondigde Open VLD Maldegem aan dat ze stappen zouden ondernemen om de trein terug naar Maldegem te krijgen. Er werden al gesprekken gevoerd en het eerste hoopgevend nieuws kwam er van minister van Mobiliteit François Bellon (MR). In zijn 13 prioriteiten die hij voor de NMBS voor de komende jaren voorzag was het onderzoeken van de treinverbinding tot Maldegem er een van.

Eerste stap

Het Maldegems schepencollege kreeg ondertussen van de NMBS al de bevestiging dat er in dat dossier als eerste stap een haalbaarheidsstudie zal worden opgemaakt. Het zal aan het Maldegems schepencollege zijn om het dossier van nabij op te volgen en regelmatig contact te houden met de mensen die beslissingen moeten nemen. Burgemeester Bart Van Hulle (Open VLD) hoopt dat de tegen ten laste 2036 de trein terug tot Maldegem rijdt.

“Als wij moeten kiezen tussen de uitbreiding van de spoorverbinding tot Maldegem en het stoomcentrum en een fietssnelweg langs de spoorwegbedding, is voor ons de keuze snel gemaakt. Wij kiezen voor de uitbreiding van de treinverbinding”, merkte burgemeester Van Hulle Op. Dat niet iedereen achter de plannen van het schepencollege staat bleek uit de reactie van Groen. Bij Groen zien ze het dossier van de treinverbinding liever in de prullenmand verdwijnen. Stefaan Standaert en Dino Lateste (Groen) wijzen er op dat er al een fietssnelweg is langs de spoorwegbedding tot in Eeklo. “Het is de bedoeling om die fietssnelweg door te trekken over Maldegem naar West-Vlaanderen. Zolang er onderzocht wordt of de treinverbinding naar Maldegem moet hersteld worden, ligt de verdere afwerking van de fietssnelweg stil”, merkte de groene fractie op. Er werd ook gewezen op de gevolgen die een heropstart van de treinverbinding met Maldegem voor de plaatselijke bevolking zal hebben. “Alle kleine spoorwegovergangen in Eeklo en Maldegem moeten verdwijnen en aan de grote overwegen moeten er ingrijpende aanpassingswerken gebeuren. De mensen die langs de spoorwegbedding wonen zitten er ook niet op te wachten om dagelijks een aantal treinen langs hun tuin te zien passeren”, klonk het nog bij de Groene fractie. (LV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier