Samana en beweging.net vragen aangepaste voetpaden

Jaak Desmedt (voorzitter Samana Eernegem), Daniël Roose (voorzitter Samana Bekegem en bestuurslid beweging.net Ichtegem), Isabelle Bussche (bestuurslid Samana Bekegem en beweging.net Ichtegem), Frank Anseeuw (bestuurslid Samana Eernegem) en Koen Pattyn (bestuurslid Samana Eernegem en beweging.net Ichtegem). © foto Coghe
Rudi Ilegems
Rudi Ilegems Medewerker KW

Leden van beweging.net van Groot-Ichtegem en van Samana Eernegem en Bekegem trokken de straat op om de soms onaangepaste en slechte staat van voetpaden aan te klagen.

“Voetpaden liggen er niet altijd even goed bij”, vertelt woordvoerder van de actie Koen Pattyn. “Met onze actie willen we de gemeente Ichtegem aansporen om voetpaden comfortabel te maken voor iedereen. We signaleren alvast enkele van de vele knelpunten en we vragen aan de lokale overheid om in haar globale beleid en bij de herinrichting van voetpaden daar alvast aandacht voor te hebben.”

“Een gezonde voetganger staat er niet bij stil dat hij voortdurend langs hindernissen manoeuvreert. Als je een buggy duwt, is het al een ander verhaal. Een put, een losse tegel, een omhoogstekend dekseltje, het vermindert het comfort voor de wandelaar.”

Gevaar om te vallen

“En voor minder mobiele mensen betekent elk klein obstakel een gevaar om te vallen. Wij willen het gemeentebestuur daarvan bewust maken. De laatste jaren is er steeds meer aandacht gegaan naar veilige fietspaden, en maar goed ook. Maar die aandacht is zeker ook nodig voor voetpaden.”

“Het begint al bij het ontwerp van een nieuwe straat. Voetgangers zijn de grootste groep weggebruikers, maar ze krijgen toch de meeste hindernissen voor de voeten. Geef hen meer comfort. Als een voetpad goed is voor minder mobiele mensen, is het goed voor iedereen.”

“Om goed te kunnen passeren met een kinderwagen, een rolstoel of een rollator, is er minstens 1,20 meter vrije ruimte nodig. Samana brengt alle knelpunten in kaart en gaat vervolgens in gesprek met het gemeentebestuur. Specifiek vragen wij dat bij zebrapaden de stoepranden verlaagd zijn en dat obstakels zo veel mogelijk vermeden worden.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier