ACW Moorsele stelde een bundel met slechte en goede verkeerssituaties op. Daar kwamen drie prioriteiten naar voor. De eerste situeert zich in de Rozenstraat, tussen de Hondschotestraat en de Muizelstraat. "Het is een heel druk stuk weg waar vroeger Wallecan gevestigd was. Er passeert veel zwaar verkeer en de weg is er volledig kapot gereden. Het is ook de verbindingsweg naar het mooie fietspad van de Muizelstraat, maar op die plaats is er geen fietspad voorzien. Bij regenweer staat het water vaak tot half...

ACW Moorsele stelde een bundel met slechte en goede verkeerssituaties op. Daar kwamen drie prioriteiten naar voor. De eerste situeert zich in de Rozenstraat, tussen de Hondschotestraat en de Muizelstraat. "Het is een heel druk stuk weg waar vroeger Wallecan gevestigd was. Er passeert veel zwaar verkeer en de weg is er volledig kapot gereden. Het is ook de verbindingsweg naar het mooie fietspad van de Muizelstraat, maar op die plaats is er geen fietspad voorzien. Bij regenweer staat het water vaak tot halfweg de rijweg, wat heel gevaarlijk is voor fietsers en bromfietsers", weet Martin. "We vragen dan ook om de veiligheid in de Rozenstraat te verhogen door een afgescheiden fietspad aan te leggen en een veilige oversteekplaats naar het pad van de Muizelstraat. Bovendien moet het zwaar verkeer omgeleid worden."Zebrapad in TramwegAls tweede prioriteit wijst de werkgroep op de situatie aan het einde van het pad van het groene lint dat op de Legemstraat uitkomt. "Er zijn geen verkeersborden of haaientanden geplaatst. Voor automobilisten is het heel onduidelijk dat daar een oversteekplaats voor fietsers is. Een verkeersbord lijkt aangewezen."In de Oude Tramweg ligt het derde knelpunt. "Het wandelpad naar de woonwijk Ter Gracht en Ter Kassei komt uit in de Oude Tramweg. Maar er is nergens een zebrapad in de buurt te bespeuren. In de Heerweg is er dan wel een zebrapad geschilderd dat geen aansluiting heeft op een voetpad, maar gewoon in de berm terechtkomt."Nuttig instrumentDe bundel met alle knelpunten en prioriteiten werd aan het voltallige schepencollege overhandigd. "We weten dat niet alles ineens kan opgelost worden", besluit voorzitter Martin Deré. "Sommige oplossingen kaderen in een groter geheel. Voor ons is het project om alles in kaart te brengen afgerond, maar eigenlijk begint het echte werk nu pas. Het bestuur weet waar de knelpunten zijn en wij zullen evalueren wat er met onze opmerkingen wordt gedaan." Schepen van Openbare Werken Stijn Tant (CD&V) vindt de bundel een nuttig instrument. "Het is voor ons niet altijd gemakkelijk om de kleine problemen in kaart te brengen. Zo'n onderzoek door een middengroep is breed gedragen. We hebben al jarenlang ons meldpunt dat frequent wordt gebruikt. We proberen er zo snel mogelijk gevolg aan te geven. Voor de grote dossiers die ACW aankaart, zoals de problemen aan de industriezone, liggen de plannen bijna klaar. We zijn ook tevreden om te horen dat we met de juiste zaken bezig zijn."(Mieke Verhelle)Lees meer in Krant van West-Vlaanderen, editie De Weekbode De Leie.