Roeselare werkt aan fietsknelpunten

"Ook het stationsplein is een struikelblok voor fietsers, merken we. Daar twijfelen fietsers vaak of ze er wel mogen rijden. Dat mag dus wel, maar er moet rekening gehouden worden met de voetgangers. Dat moet nog ingeburgerd geraken, een duidelijke communicatie zou daarbij helpen", aldus Lore Vandamme, vrijwilliger van de Fietsersbond © Foto Jos
Redactie KW

Onder een stralende lentezon fietsten zondag ongeveer vijftig mensen mee met de Fietsersbond door Roeselare samen met schepen van mobiliteit Griet Coppé om de grootste fietsknelpunten te overlopen. “Het was een enorm groot succes”, aldus Lore Vandamme, vrijwilliger van de Fietsersbond.

Om onze leden en inwoners te laten zien waar we mee bezig zijn, aan te tonen dat fietsen leeft in Roeselare en mensen te laten kennismaken met de knelpunten, organiseerden wij vandaag deze fietstocht van tien kilometer. Mede dankzij het goeie weer, konden we rekenen op veel deelnemers”, aldus vrijwilliger Lore Vandamme van de Fietsersbond. Die vereniging werkt al een hele tijd samen met het stadsbestuur om fietsknelpunten aan te kaarten en fietsomgeving te verbeteren.

“Vooral de invalswegen naar de stad vormen een probleem. Daar zijn fietspaden te smal, hetzelfde geldt voor de autostroken, waardoor auto’s vaak ook op het fietspad geparkeerd staan. Waar ook moet aandacht aan besteed worden dat zijn de schuwstroken. Dat is de verplichte afstand tussen het fietspad en de autoweg. In Roeselare is die afstand vaak veel te klein. Ook het stationsplein is een struikelblok voor fietsers, merken we. Daar twijfelen fietsers vaak of ze er wel mogen rijden. Dat mag dus wel, maar er moet rekening gehouden worden met de voetgangers. Dat moet nog ingeburgerd geraken, een duidelijke communicatie zou daarbij helpen”, aldus Lore.

“Niet alleen fietsveiligheid, maar ook fietscomfort is belangrijk”

Ook Griet Coppé, schepen van mobiliteit, is zich bewust van deze fietsknelpunten, maar fietste vandaag alsnog mee omdat ze het belangrijk blijft vinden dat het stadbestuur en de Fietsersbond op regelmatige tijdstippen samen zitten om te bespreken wat beter kan. “Ik vind naast fietsveiligheid ook fietscomfort erg belangrijk. Zo moet er gekeken worden dat als fietser ergens willen oversteken, ze niet geconfronteerd worden met putten en bulten in de weg. Wij zijn als stadbestuur pro fietscomfort en veiligheid. We hebben onszelf voor de uitdaging gesteld om binnen zes jaar een fietsveilig Roeselare te hebben. Dat is voor ons een droom die we zeker moet kunnen realiseren”, aldus Griet Coppé. Om dat te kunnen realiseren worden de komende jaren meer fietssnelwegen aangelegd, goed voor honderd kilometer aan fietspaden.

Aandacht voor fietsveiligheid- en comfort is een trend over heel Vlaanderen. “Iedereen wordt er bewuster van, dus moeten wij als stad ook de keuze durven maken. 13 000 schoolkinderen komen dagelijks onze stad binnen. Als we een fietsveilig Roeselare maken, zullen ouders ook sneller hun kinderen met de fiets de baan opsturen, een win-winsituatie voor iedereen”, besluit de schepen van mobiliteit. (SD)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.