Roeselare: “Je moet één worden met de auto”

Siska en Jean-Pierre juichen de veranderingen toe: "Het zal de leerlingen bewuster maken van hun rol in het verkeer." © (Foto SB)
Redactie KW

Jean-Pierre Bardijn en Siska Heemeryck van Rijscholen Lust zijn tevreden met de aanpassingen. Ze hopen dat de jongeren op die manier zich beter zullen voorbereiden. “Het was voor velen vooral belangrijk om het rijbewijs te halen, minder dan echt de auto te beheersen. Met de nieuwe maatregelen moet daar nu verandering in komen”, vertellen ze.

Deze reportage maakt deel uit van ons Dossier Nieuw Rijexamen.

Jean-Pierre Bardijn (58) is opleidingsverantwoordelijke bij Rijscholen Lust, hij geeft les aan de rij-instructeurs in spe en begeleidt zelf ook nog leerlingen. Hij is al meer dan 20 jaar actief als rij-instructeur. Siska Heemeryck (43) geeft de theorie én begeleidt jongeren in hun praktijklessen. Zij zijn heel tevreden met de maatregelen die op 1 juni werden ingevoerd.

“Ik kan er niets negatiefs over bedenken”, stelt Jean-Pierre.

“Net als bij heel wat andere rijscholen was het bij ons ook extra druk de afgelopen weken en maanden. Het is typisch Belgisch om alles tot op het laatste moment uit te stellen en dat was in deze niet anders. Aan de examencentra stonden er lange rijen van jongeren die nog snel hun theoretisch examen wilden afleggen en ook voor het praktijkexamen was de vraag een stuk groter dan normaal. Zo’n drie maanden geleden is die drukte begonnen, toen echt duidelijk werd wat er zou veranderen. In juni is alles weer wat stilgevallen, maar dat is traditioneel: er zitten er heel wat in de blok, in de zomervakantie komt dat weer op gang.”

Verkeersveiligheid

De veranderingen zijn niet min. Bij het theoretisch examen wegen zware fouten meer door, waardoor het moeilijker is om te slagen. Op de weg was het zo dat je slechts twee manoeuvres hoefde te doen: keren in de straat en achter een auto parkeren. Daar komt nu ook nog eens op een lijn achteruit rijden bij en drie andere manieren van parkeren. Je moet er telkens maar twee doen, maar moet ze wel allemaal kennen. “Wat de theorie betreft, worden ze verplicht om zich beter voor te bereiden. Het resultaat is dat de wegcode nog beter gekend is en dat komt de verkeersveiligheid alleen maar ten goede”, zegt Siska.

“Het rijbewijs halen is de belangrijkste drijfveer en dat is niet goed”

“Ook wat het strenger praktijkexamen betreft juichen we deze maatregelen toe. Vroeger wist je welke twee manoeuvres je moest uitvoeren op de openbare weg en daar oefende je dan ook veel meer op, de andere manoeuvres kwamen minder aan bod in de voorbereiding, nochtans heb je die in dagdagelijkse verkeerssituaties ook nodig en moet je die dus meester kunnen”, voegt Jean-Pierre er aan toe. “Het zorgt ervoor dat je de auto nog beter kunt beheersen, aanvoelt, je moet eigenlijk als het ware één zijn met de auto wanneer je aan het rijden bent.”

Anticiperen

“De opleiding en oefenperiode is er om je veilig door het verkeer te begeven en niet om het rijbewijs te halen. Je hebt je rijbewijs nodig, maar het belangrijkste is dat je ervaring opdoet, kunt anticiperen, weet wat er kan gebeuren en daar gepast op reageren. België scoort hoog wat aantal doden in het verkeer betreft. Geen statistieken om trots op te zijn, daarom dat er iets moet gebeuren en strengere normen voor het rijbewijs zijn een stap in de goede richting.”

“We merken dat er ook te weinig gekeken wordt, niet alleen in de spiegels”, stipt Siska aan. “Dat heeft onder meer te maken met de opkomst van de technologie. Men laat zich rijden in plaats dat er zelf gereden wordt. De chauffeur baseert zich op getuut en kijkt niet langer. Hetzelfde met de gps. In die optiek is het goed dat er nu ook een proef met gps toegevoegd wordt aan het examen, iedereen gebruikt immers tegenwoordig gps. Het is een handig hulpmiddel, maar je moet nog altijd zelf de actuele verkeerssituatie kunnen inschatten.”