In het stadhuis van Brugge werd woensdagmorgen het langverwachte mobiliteitsplan voorgesteld. De rode draad door het lijvig document van 268 pagina's is het STOP-principe. Daarbij wordt er het eerst rekening gehouden met de wensen van de stappers, dan de trappers, dan het openbaar vervoer en tot slot de personenwagens. Het plan bestaat uit vier krachtlijnen en wordt tijdens de eerstvolgende gemeenteraad, op 15 september, voorgesteld. In oktober komen er vier infomomente...

In het stadhuis van Brugge werd woensdagmorgen het langverwachte mobiliteitsplan voorgesteld. De rode draad door het lijvig document van 268 pagina's is het STOP-principe. Daarbij wordt er het eerst rekening gehouden met de wensen van de stappers, dan de trappers, dan het openbaar vervoer en tot slot de personenwagens. Het plan bestaat uit vier krachtlijnen en wordt tijdens de eerstvolgende gemeenteraad, op 15 september, voorgesteld. In oktober komen er vier infomomenten voor de inwoners.1. Parkeren in de binnenstadDe huidige situatie, waarbij er meerdere parkeerzones zijn in de binnenstad, wordt weggeveegd. Er komt één parkeerzone in de hele binnenstad. Bewoners zullen er met hun bewonerskaart, die ze niet meer elk jaar zullen moeten verlengen, gratis kunnen parkeren. Mensen buiten de binnenstad zullen hooguit nog twee uur in de binnenstad kunnen staan, mits te betalen. Omdat verwacht wordt dat mensen buiten de binnenstad hun wagen dan zullen stallen in de dichtsbijzijnde straten van de randgemeenten, wordt daar een blauwe zone ingevoerd. Bewoners zullen met hun bewonerskaart altijd gratis kunnen parkeren, bezoekers zullen er met een parkeerschijf nog hooguit vier uur kunnen parkeren. 2. Uitbreiding voetgangerszone en snelheidsbeperkingenEr komen meer voetgangerszones in Brugge. Elke zaterdag en iedere eerste (koop)zondag van de maand zullen enkele straten van 10 tot 18 uur verkeersluw gemaakt worden. Het gaat over de Zuidzandstraat, Steenstraat, Noordzandstraat, Geldmunstraat, Mariastraat, Walplein en Burg. Mensen met bewonersvignetten zullen ten allen tijde hun garage kunnen bereiken.Op meerdere plaatsen zal er zone 30 ingevoerd worden en de infrastructuur aangepast worden om die snelheidsbeperking ook af te dwingen. Het meest opvallende: er komt een onderzoek of het verkeer op de R30, de ring rond Brugge, op meerdere plaatsen van 70 naar 50 km/u gebracht kan worden.3. Zwaar verkeer aan bandenHet zwaar verkeer wordt stevig aan banden gelegd in de Brugse binnenstad. Voertuigen tussen 3,5 en 7,5 ton krijgen enkel nog tussen 6 en 10 uur en 18 tot 22 uur toegang tot de binnenstad. Vervoersmiddelen die meer dan 7,5 ton wegen, mogen de stad niet meer binnen.4. BusvervoerVanaf 2016 zullen er 50 procent minder zware bussen in de stad rijden.(Olivier Neese)