Het was een van de grootste zaken die nog moesten gebeuren op de werf. Het einde van de werken rond het verkeerscomplex is voorzien in juli omstreeks de bouwvakantie.
...

Het was een van de grootste zaken die nog moesten gebeuren op de werf. Het einde van de werken rond het verkeerscomplex is voorzien in juli omstreeks de bouwvakantie.Volledig afgeslotenDe voorbereidende werken van deze hijsklus startten donderdagavond om 20 uur. Tijdens de werken werd de N31 Expresweg volledig afgesloten voor alle verkeer. Het verkeer moest omrijden via het op-en afrittencomplex van Loppem op de E40 en de Koning Albert I-laan.De brugdelen werden de voorbije weken aangevoerd en samengelast op de werf vlak naast de Expresweg.Volgens Jeremy Soenens, werfleider van het Agentschap Wegen- en Verkeer Vlaanderen verliepen de werken volgens plan: "De brug werd neergelaten op een precies berekend steunpunt, zo gaat die vanzelf doorbuigen zodat we de laatste laswerken kunnen uitvoeren. Het plaatsen van de brug was één zaak, ook het op- en afbouwen van de hydraulische kraan nam telkens een drietal uur in beslag."Windsnelheid"De onbekende factor vannacht was de windsnelheid," zegt Wouter Breemersch, projectleider van aannemer Verhelst. "In het slechtste geval moest de hijsklus van 110 ton worden uitgesteld. De timing opschuiven zou niet evident geweest zijn omdat we ook de weg moesten afsluiten. In totaal waren een 50-tal mensen betrokken voor en achter de schermen."Beton en staalAan de Chartreuseweg wordt 440 meter vrijliggend fietspad aangelegd. Waarvan 190 meter als stalen fietsbrug over de N31. In totaal is er in het hele verkeerscomplex ongeveer 3.1750 m³ aan grondophoging voorzien. Voor de fietsbrug werd 350 m³ gewapend beton gestort voor de funderingszolen en werd 350.000 kg staal gebruikt voor de vervaardiging van de metalen onderdelen. De brug voor het autoverkeer bevat iets meer dan 1.000 m³ gewapend beton.Het einde van de werken aan het verkeerscomplex is voorzien in juli omstreeks de bouwvakantie.Nog meer verkeershinderOok de komende dagen wordt er nog ernstige verkeershinder verwacht. Op maandag 10 en dinsdag 11 maart worden de stootbanden aangelegd op de middenberm. Om die werken te kunnen uitvoeren zal de N31 in beide richtingen slechts 1 rijstrook in plaats van twee ter beschikking hebben tijdens de werkuren. Weggebruikers worden aangeraden om via het op- en afrittencomplex nr. 7 Loppem te rijden. Na de werkuren zijn opnieuw twee rijstroken beschikbaar.Van maandag 7 tot en met donderdag 10 april wordt de snelle linkerrijstrook op de N31 ter hoogte van de Chartreuseweg geasfalteerd. Hierdoor zal de N31 gedurende de volledige werfperiode tot op 1 rijstrook worden teruggebracht (ook na de werkuren). Ook hier wordt ernstige verkeershinder verwacht. Weggebruikers worden aangeraden om via het op- en afrittencomplex nr. 7 Loppem te rijden.(TB, foto's Tom)