Wie de afgelopen maanden met zijn of haar telefoon betaalde om te parkeren in Kortrijk, kreeg soms toch een boete in de bus. Het gevolg van problemen bij de providers volgens schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A). Hij riep bezoekers van de binnenstad daarom op om te betalen via de website van parkeerbedrijf Parko. Alleen gaat daar een uitgebreide registratie aan vooraf en is het niet onmiddellijk duidelijk waar op de website je dat systeem moet zoeken.
...

Wie de afgelopen maanden met zijn of haar telefoon betaalde om te parkeren in Kortrijk, kreeg soms toch een boete in de bus. Het gevolg van problemen bij de providers volgens schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A). Hij riep bezoekers van de binnenstad daarom op om te betalen via de website van parkeerbedrijf Parko. Alleen gaat daar een uitgebreide registratie aan vooraf en is het niet onmiddellijk duidelijk waar op de website je dat systeem moet zoeken. "Daarom hebben we nu een nieuwe mobiele website ontwikkeld", vertelt Parko directeur Jean-Paul Vandewinckele. "Bedoeling is dat mensen op het moment zelf vlot kunnen betalen, zonder ingewikkeld gedoe. Je geeft gewoon je kenteken en je mailadres in, bevestigt met je bankapp of Payconic en klaar. Je komt ook meteen op een overzichtelijke homepagina en krijgt info over de parkeerzone waarin je je bevindt. Zo weet je ook meteen hoeveel je moet betalen. Transactiekosten zijn er - in tegenstelling tot het betalen via sms - niet." De website stuurt bovendien steeds een bevestiging. Iets wat sommige providers nalaten, waardoor mensen niet zeker weten of ze wel correct betaald hebben. "Zelfs je betaalgeschiedenis bekijken, zal een fluitje van een cent zijn", aldus de directeur. "Bovendien is de kans dat je een fout maakt, en dus toch een boete krijgt ondanks je goede bedoelingen, veel kleiner", vult Vandewinckele nog aan. "Nu gebeurt het geregeld dat mensen in hun haast een fout kentekennummer ingeven aan de automaat. Je gsm slaat dat nummer op, de kans dat er een fout insluipt is dus veel kleiner." Mensen die al geregistreerd zijn hoeven zich geen zorgen te maken, voor hen verandert er niets. Schepen Axel Weydts hoopt het systeem in de toekomst nog verder uit te breiden. "Een app waarop je vrije parkeerplaatsen kan zien bijvoorbeeld. Dat zou ideaal zijn", droomt hij luidop. "De laatste maanden is het aantal mensen dat betaalt via hun smartphone (via sms en via de website van Parko) enorm gestegen", bevestigt directeur Vandewinckele "We noteerden een toename van zo'n tien procent. Op dit moment betalen een op vier mensen mobiel. Toch kozen we voor een mobiele website en niet voor een app. Zo'n website werkt immers meteen voor alle besturingssystemen op alle telefoons. Maar wie weet wat de toekomst brengt?"Voor de duidelijkheid, betalen voor je parkeerplek in Kortrijk kan dus via sms, via de website Parko.be of via de parkeerautomaat zelf. Ook daar moet je je kenteken ingeven. Een ticketje opvragen kan nog, maar dat hoef je niet meer voor je raam te leggen. Het inrijden van ondergrondse parkeergarages doe je dan weer met je bankkaart, ook hier zijn papieren ticketjes overbodig geworden.