Reepbrug wordt 60 meter lang en krijgt fietsliften

De Reepbrug wordt brug nummer 8 in Kortrijk. © JVGK/Bewerking KW
Axel Vandenheede

Eind 2020 gaat in Kortrijk de Reepbrug open. De nieuwe brug zal 60 meter lang zijn en wordt aan beide zijden voorzien van een fietslift.

Laurent Ney, die ook al de Collegebrug ontwierp, zorgde voor het design. “Ook de Reepbrug wordt een beeldbepalende brug in onze stad”, stelt burgemeester Vincent Van Quickenborne.

Vijftien jaar na de afbraak (in 2007) zal Kortrijk opnieuw een Reepbrug hebben: stad Kortrijk en De Vlaamse Waterweg (vroegere Waterwegen & Zeekanaal, red.) willen de nieuwe versie eind 2022 openen. Het zal meteen de achtste brug in Kortrijk zijn, maar wel eentje waarvan enkel voetgangers en fietsers gebruik kunnen maken. Het ontwerp is van de hand van Ney & Partners in samenwerking met Arcadis en bureau Omgeving die de wedstrijd won. Er namen acht bureaus uit binnen- en buitenland deel. Laurent Ney is zaakvoerder en ontwierp eerder de Collegebrug, ook al een voetgangers- en fietsersbrug.

“De Reepbrug wordt 60 meter lang en zal de hoek van de Burgemeester Schinckelstraat en de tip van het Buda-eiland verbinden”, legt burgemeester Vincent Van Quickenborne (Open VLD) uit. “De brug zal een belangrijke link vormen tussen de ontwikkelingen in het westen van Overleie, het Buda-eiland en de binnenstad.”

“De brug wordt een belangrijke link tussen Overleie, Buda en het centrum” – Vincent Van Quickenborne

“Door de herontwikkelingen op Eandis, de vroegere drankencentrale, De Kien en bij Texture komen er op Overleie niet minder dan 300 woningen of ongeveer 700 bewoners bij”, pikt schepen van Wonen en Bouwen Wout Maddens (Open VLD) in. “Daarnaast wordt ruimte voorzien voor kantoren en een nieuwe publieke parking bij museum Texture.”

Park op eiland

De nieuwe Reepbrug moet volgens het stadsbestuur ook de aanzet zijn om in de volgende bestuursperiode (2019 tot en met 2024, red.) nog een deel van de Leieboorden heraan te leggen, meer bepaald de Reepkaai, de Dolfijnkaai en de Kasteelkaai. “Zo zouden Kortrijk Weide en de verlaagde Leieboorden op een kwalitatieve manier met elkaar verbonden worden”, aldus nog de burgemeester.

Criticasters menen dat de Reepbrug overbodig is. Want is de Budabrug niet vlakbij? “Als de Budabrug omhoog zal staan, dan zal de Reepbrug een handig alternatief zijn voor fietsers en voetgangers. Daarbij zullen de fietsers de lift kunnen nemen. Ook goed om te weten is dat de Reepbrug onderdeel zal uitmaken van verbindingen in het groen tussen het Astridpark en de Leie.”

2,11 miljoen euro

Wie van de Burgemeester Schinckelstraat de brug neemt, zal terechtkomen op de tip van het Buda-eiland. Daar doet Leielekkerland aan samentuinieren. “We zullen nu bekijken welke mogelijkheden die tip kan bieden”, stelt schepen van Leefmilieu Bert Herrewyn (SP.A).

De nieuwe Reepbrug zal zeven meter boven het wateroppervlak hangen, zodat schepen met drie lagen containers vlot kunnen passeren. Het volledige project kost 2,11 miljoen euro, exclusief btw. “Stad Kortrijk en De Vlaamse Waterweg nemen elk de helft van de kosten voor hun rekening”, aldus schepen van Financiën Kelly Detavernier (N-VA).

Dit najaar volgt het definitieve ontwerp, in 2019 worden de vergunningen aangevraagd en volgt de aanbesteding. Tegen eind 2020 moeten de eerste wandelaars vlot kunnen oversteken.

De Reepbrug wordt een slanke tuibrug (brug die aan sterke kabels hangt, red.) waarbij de twee liftschachten dienst zullen doen als pylonen. Die schachten worden bekleed met geplooide aluminium platen. De liftcabine zal dan weer grotendeels uit glas bestaan, in functie van uitzicht en sociale controle. De liftschacht is groot genoeg voor drie personen met drie fietsen. De inplanting is zo gekozen dat de fietsers zich niet moeten draaien bij het in- en uitrijden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier