Venetië van het Noorden is de tweede van de vijf Brugse rederijen die een elektrisch toeristenbootje in gebruik neemt. Enkele maanden terug zette rederij Gruuthuse van de familie Coucke het eerste elektrische vaartuig in de Brugse reien. "Elektrische boten bieden heel wat voordelen ten opzichte van boten met een dieselmotor. Er is geen uitstoot van de dieselmotor, geen geurhinder en veel minder lawaai", zegt schepen van toerisme Philip Pierins (SP.A). "De elektrische boten veroorzaken bovendien minder...

Venetië van het Noorden is de tweede van de vijf Brugse rederijen die een elektrisch toeristenbootje in gebruik neemt. Enkele maanden terug zette rederij Gruuthuse van de familie Coucke het eerste elektrische vaartuig in de Brugse reien. "Elektrische boten bieden heel wat voordelen ten opzichte van boten met een dieselmotor. Er is geen uitstoot van de dieselmotor, geen geurhinder en veel minder lawaai", zegt schepen van toerisme Philip Pierins (SP.A). "De elektrische boten veroorzaken bovendien minder golfslag, waardoor er minder schade wordt aangericht aan de kaaimuren."Het te water laten van het bootje van de familie Michielssens, al drie generaties actief in de pleziervaart op de reitjes, leverde alvast bijzondere beelden op. Tussen de Vismarkt en het Huidenvettersplein wordt een grote hijskraan opgesteld om het bootje, op te tillen en behoedzaam in het water te zetten. De ruwbouw, of 'casco' van de nieuwe elektrisch aangedreven boten is in handen van scheepsbouw Vandamme uit Zeebrugge maar het eigenlijke afgewerkte product wordt aangeleverd door de gespecialiseerde firma North Sea Boating uit Blankenberge."Vanuit de ervaringen met het eerste elektrische bootje bij rederij Gruuthuse werd deze nieuwe boot voor ons enigszins aangepast. Omdat het aanvankelijk model wat teveel afdreef en heen en weer kantelde werd er een bijkomende kleine kiel bevestigd onderaan de boot", zegt uitbater Jos Michielssens van rederij Venetië van het Noorden. "Bij de lancering van zo'n nieuw model is het dus zaak om op basis van de ervaringen bij te sturen. Dat is een beetje zoals met een nieuw automodel. De elektrische boten zijn twintig centimeter breder en een halve meter langer; dus 9m x 2,2 meter. Dat moest ook wel omdat ze een stuk zwaarder zijn; dit door de batterijen die erin opgeslagen zijn."De maximale snelheid van de boten is nu afgeregeld op 11 km/per uur. Aan die snelheid moeten ze met volgeladen batterijen ongeveer twaalf uren kunnen varen. Op het display vooraan kunnen de bootjesmannen perfect aflezen hoelang of hoever ze nog kunnen varen. Iedere boort is voorzien van een batterijpack met zestien batterijen. Die volledig opladen duurt zo'n acht uur. "De Stad Brugge investeerde mee in de vernieuwde aanlegsteiger. Er waren namelijk aanpassingen nodig omdat de bootjes wat groter zijn en uiteraard moest er ook in een elektriciteitskast worden voorzien", geeft schepen van toerisme Pierins nog mee. De nieuwe elektrische boten kosten naargelang de graad van afwerking tussen de 200.000 en 250.000 euro.