Commotie aan het rondpunt in Slijpe dinsdagmorgen. Gemeentearbeiders plaatsten er langs de kant van de Sacramentstraat een resem witte betonnen blokken en dat was duidelijk niet naar de zin van enkele landbouwers die er hun ongenoegen niet onder stoelen of banken staken.
...

Commotie aan het rondpunt in Slijpe dinsdagmorgen. Gemeentearbeiders plaatsten er langs de kant van de Sacramentstraat een resem witte betonnen blokken en dat was duidelijk niet naar de zin van enkele landbouwers die er hun ongenoegen niet onder stoelen of banken staken. "Het gemeentebestuur plaatst op verschillende locaties deze blokken om te vermijden dat tractoren de randen van de weg kapotrijden", legt een boze landbouwer Dirk Demeyer uit. "Maar het enige wat het daarmee bereikt, is dat wij niet meer kunnen uitwijken voor auto's of fietsers. Langs de smalle landbouwwegen kunnen we echt niet aan de kant gaan staan om tegenliggend verkeer door te laten, integendeel.""De enige plaatsen waar dat wel kan, zoals bij kruispunten, zijn juist die waar de gemeente nu de blokken neerpoot. Deze ingreep verplaatst alleen maar het probleem. Ik begrijp hoegenaamd niet waarom niet gekozen is voor een meer logische oplossing: het aanleggen van uitwijkstroken in de zones waar nu die blokken voor heel wat ongemak zorgen", zegt Dirk.Bevoegd schepen Eddy Van Muysewinkel (Lijst Dedecker) houdt echter voet bij stuk. "Ik begrijp deze reactie niet zo goed", reageert Van Muysewinkel. "Deze ingrepen komen er op vraag van de boeren zelf. We plaatsen deze schrikblokken langs verschillende landbouwwegen in het hinterland, waar dat absoluut noodzakelijk is zoals in Slijpe en Sint-Pieters-Kapelle. Destijds is in de Kousestraat een proefopstelling geplaatst en daar is nooit een opmerking over gemaakt.""Onze ingreep zal er niet alleen voor zorgen dat wij niet om de haverklap de zijkanten van de wegen moeten herstellen, maar garandeert ook veel beter de veiligheid van de zwakke weggebruiker. De tractoren, die soms langs die weggetjes rijden, hebben voldoende ruimte om te passeren en moeten begrijpen dat dergelijke wegen ook door heel wat fietsers worden gebruikt", besluit de schepen. (DVL)