Door Erik De Block
...

Door Erik De BlockDe Sint-Medardusstraat in de kerkomgeving zou één richting worden. Richting de Koestraat rijden, zou dus niet meer kunnen. Frederic 'George' Legrand en zijn echtgenote Leen Verkindere van Frituur Sint-Medard uit het begin van de Leiestraat zijn alvast niet te spreken over het idee om in de Sint-Medardusstraat eenrichtingsverkeer in te voeren. "Ik belde schepen Bert Verhaeghe op en hij drukte me op het hart dat er nog niks is beslist. Maar waar er rook is, is er vuur", aldus Frederic. "Het stadsbestuur neemt al de parkeerplaatsen in de buurt van de Sint-Medarduskerk weg en nu gaan ze ook dat nog doen. Nu wordt het verkeer komende van Wervicq-Sud allemaal verdeeld naar rechtsaf of linksaf. In de toekomst is het de bedoeling dat al dat verkeer allemaal rechtsaf door het centrum moet."Door de Leiewerken en de heraanleg van de Sint-Medardusstraat hebben de handelaars in de buurt al een moeilijk periode achter de rug. "We zijn nog maar aan het rechtkrabbelen van de Leiewerken en nu overkomt ons dit", reageert Leen. "De meesten zijn er niet gerust in", voegt Frederic er aan toe. "Iedereen doet investeringen en maakt een financieel plan op en nu komt de stad af met zo'n idee."De Vlamingenstraat zou één richting worden. Het autoverkeer van de Steenakker in de richting van het Sint-Maartensplein zou daar niet meer kunnen. "Wat ze voorstellen, is onaanvaardbaar", aldus Mathieu Derudder van de dierenspeciaalzaak Pauwelyn op het Sint-Maartensplein. "Ze zien niet in voor welke impact dat zal zorgen. Het is voor de handelaars nu al moeilijk. Ze gaan het ons onmogelijk maken om te overleven. Ik heb trouwens mijn bedenkingen over de manier van communiceren door de stad. Was het niet beter geweest om eerst te gaan praten met de handelaars? Nu hebben we het allemaal moeten lezen in de media. Op de sociale media komen er zeer veel reacties, precies door hun manier van communicatie."Delphine Verhaeghe begon zes maanden geleden in de Vlamingenstraat met een superette. "In hoeverre gaan we de plannen kunnen tegen houden?", maakt ze de bedenking. "Als ze het willen, komt het er toch. Qua verkeer is het hier toch niet zo druk? Zelfs op vrijdag tijdens de wekelijkse markt is het niet zo dat auto's hier in file staan. We zijn hier in Brugge of Gent niet. Er zijn massaal veel reacties en die zijn terecht. Ik vind het erg dat we het idee hebben moeten lezen in de krant of op internet. De afgelopen weken heb ik over dat idee niks gehoord. Zelf ben ik nog alles aan het opbouwen. Veel mensen moeten mijn winkel nog leren kennen en dan zou er vlak voor de deur eenrichtingsverkeer komen."De Steenakker is momenteel de grootste centrumparking. In de loop van volgend jaar start de heraanleg en moet het één groot ontmoetings- en belevingsplein worden. Met veel groen, speelruimte maar nog amper 26 parkeerplaatsen. "We hebben al een ontmoetings- en belevingsplein op het stadsdomein Oosthove en aan de Sint-Medarduskerk", weerlegt Mathieu Derudder. "Wervik is niet groot genoeg voor drie zulke plaatsen. Hoeveel volk zal er daar tijdens de winter rondlopen? Als mijn klanten uit Frankrijk op het Sint-Maartensplein geen parkeerplaats vinden, dan rijden ze door naar de Steenakker en keren ze via de Vlamingenstraat terug. Heffen ze het verkeer in twee richtingen op, dan zie ik die klanten niet meer terug als ze aan mijn winkel geen plaats vinden."