De Kortrijkse schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A) beloofde tijdens de opening van de Beverlaai, een zijstraat van de Doorniksewijk, ook meteen dat het stadsbestuur elke jaar drie gelijkaardige projecten wil aanpakken. "We noemen dat een kleinschalig herstel", klinkt het. "Het staat los van andere reeds geplande projecten. Onder andere in de Boerderijstraat bleek het al een groot succes."
...

De Kortrijkse schepen van Mobiliteit Axel Weydts (SP.A) beloofde tijdens de opening van de Beverlaai, een zijstraat van de Doorniksewijk, ook meteen dat het stadsbestuur elke jaar drie gelijkaardige projecten wil aanpakken. "We noemen dat een kleinschalig herstel", klinkt het. "Het staat los van andere reeds geplande projecten. Onder andere in de Boerderijstraat bleek het al een groot succes."De Beverlaai werd van de Doorniksewijk tot aan het kruispunt met de Bloemistenstraat heraangelegd. Alle nutsleidingen werden in samenwerking met Fluvius, de Watergroep en Proximus vernieuwd. Aannemer Bernard Ockier voerde de werken uit. "Een paar maanden geleden was dit nog een afschuwelijke straat met smalle voetpaden en een asfaltvlakte die er eerder uitzag als een lapjesdeken", aldus schepen Weydts. "Bij de heraanleg van de voetpaden en de rijweg stond het comfort en de veiligheid voor elke weggebruiker voorop."Zo was de Beverlaai volgens de schepen nog een van de weinige plaatsen in Kortrijk waar het dwarsparkeren (waarbij auto's haaks op de richting van de rijbaan parkeren nvdr.) werd toegelaten. Om problemen met de voetgangers en fietsers te vermijden, mogen auto's nu alleen nog naast de weg parkeren. Schepen Axel Weydts: "De voetpaden werden ruimer ingericht en de rijweg werd door de komst van de parkeerstroken in kasseien versmald. We hopen daar mensen mee aan te moedigen om trager te rijden. Het kruispunt van de Beverlaai met de Bloemistenstraat werd ook verhoogd aangelegd om overdreven snelheid te ontmoedigen." Leuk detail: De kasseien die gebruikt werden voor de parkeerstroken zijn niet nieuw, ze dateren van 1976. Arbeiders troffen ze aan onder verschillende lagen oud asfalt tijdens de afbraakwerken en de stad besliste om ze een nieuw doel te geven. Ook aan het milieu werd gedacht tijdens de aanleg. De straat telt nu 17 bomen. "Waar verschillende bomen voorheen op een kluitje stonden, zijn deze nu over de volledige straatlengte aanwezig wat een groener karakter geeft aan het straatbeeld. Daarnaast gingen drie bewoners in op de vraag van de stad om een geveltuintje aan te leggen", vertelt schepen Weydts. Uniek is dat er ook een tijdelijk proefproject komt in de Beverlaai. The Waterbench!Het bankje van waterdoorlatend beton is een project van ontwerper Barbara Standaert. Dankzij de kleine gaatjes in de bovenkant van The Waterbench sijpelt de regen door tot in een waterdicht spaarbekken. Daar kan tot 280 liter water in opgeslagen worden. "Het gevolg is dat er minder kans is op wateroverlast, want niet alle regen stroomt in een keer in de riolering", weet de schepen. "Bovendien halen de planten in het midden er ook hun water." De bank won al een Henry van de Velde Award en blijft zeker staan tot eind juli. Daarna zal de stad een aankoop overwegen.Het kostenplaatje voor de werken bedraagt ? 483.700. Daarvan ging ? 426.173,50 naar de nieuwe weg en ? 57.535 naar plaatselijk herstel van de rioleringen. Helemaal klaar is de straat nog niet, komende lente moet er nog een toplaag komen. Maar omdat die alleen gelegd kan worden als het droog en warm is, zal dat pas in maart of april gebeuren. De straat wordt dan een laatste keer voor drie dagen afgesloten.(Annelies Nollet)