Proefproject fietsstraat in de Stationstraat van start

De smalle Stationsstraat is voorlopig als fietsstraat ingericht. Het proefproject loopt tot februari 2021. Je ziet het schepencollege met v.l.n.r. Wim Aernoudt, Michel Vincke, burgemeester Gauthier Defreyne, Geert Deschacht en Ann Bentein. (foto TVA)
Redactie KW

In de Stationsstraat, pal in het centrum van de stad, wordt het principe van de fietsstraat officieel getest. Het proefproject van het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en de stad loopt nog tot februari 2021. De politie zal controleren op het correct naleven van de verkeersregels, maar treedt sensibiliserend op.

Al van bij de start van de nieuwe legislatuur maakte het stadsbestuur zijn intenties duidelijk om van de hoofdstraat een fietsstraat te maken. In zo’n situatie mogen fietsers hun plek in het midden van de rijbaan opeisen en is het voor auto’s verboden om hen in te halen of sneller te rijden dan 30 kilometer per uur.

De reden in dit geval: fietsers voelen zich onveilig in de smalle straat en worden gedwongen in de greppel te rijden. “Het gevolg is dat veel fietsers op het voetpad gaan trappen, wat een onveilige situatie veroorzaakt voor de voetgangers”, zegt burgemeester Gauthier Defreyne (Open VLD).

Eerder dit jaar gaf het Agentschap Wegen en Verkeer negatief advies voor een fietsstraat. Vlaanderen is bevoegd voor deze gewestweg. Een van hun argumenten is dat er te weinig fietsers de smalle hoofdweg nemen. De stad weerlegde dit argument: “In één week tijd vorig jaar telden we zelf bijvoorbeeld 3.500 fietsers”. Het schepencollege en de gemeenteraad drukt de plannen dus toch door.

Meer fietsveiligheid

“In april 2019 werden metingen uitgevoerd door de stad zelf. Hieruit is gebleken dat 85 procent van het gemotoriseerd verkeer zich houdt aan een snelheid van 30 km per uur”, benadrukt burgemeester Defreyne.

“Hieruit kunnen we afleiden dat het in de Stationsstraat perfect mogelijk is om fietsers en auto’s samen op de rijweg te brengen. Het tijdverlies voor gemotoriseerd verkeer over de hele lengte van de fietsstraat (350 meter, red.) is echt verwaarloosbaar. Daarentegen neemt de fietsveiligheid voor pendelaars significant toe.”

In theorie is het mogelijk om aan 50 km per uur het stuk af te leggen in iets meer dan 25 seconden. De praktijk is echter een heel ander verhaal door een lichte bocht en smal wegprofiel. Aan 30 km per uur de maximumsnelheid in een fietsstraat doe je er ongeveer 42 seconden over. Door achter een fiets te blijven, die rond de 20 km per uur rijdt, lijkt het tijdverschil dus beperkt. Ter vergelijking: de Visserskaai van Oostende, die ook als fietsstraat is ingericht, is met 550 meter een pak langer.

Alleen voordelen

De politie zal het rijgedrag van automobilisten controleren, maar boetes worden er niet uitgeschreven. “Het is nu vooral zaak om iedereen met het concept te laten kennismaken en aan te tonen dat een fietsstraat voor iedereen voordelen oplevert”, benadrukt de burgemeester.

Er komen ook paaltjes om het verkeer op de rijweg te houden, zodat manoeuvres op het voetpad onmogelijk worden. De voormetingen vonden plaats in de week van 29 september tot 1 oktober. Hierop volgend werd de Stationsstraat ingericht als fietsstraat door het aanbrengen van wegmarkeringen en verkeersborden. De nameting vindt plaats tussen 17 en 19 november. Alle gegevens moeten dan verwerkt worden door de verschillende instanties. Hierdoor zal de Stationsstraat een fietsstraat blijven tot februari 2021. (TVA)

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.